Dit keer een blog over iets anders dan Online Marketing. Het grootste sportevenement ter wereld vindt namelijk plaats op 13 februari: Super Bowl LVI. De Cincinnati Bengals nemen het op tegen de Los Angeles Rams. Voor mij persoonlijk is de Super Bowl hét evenement waar mijn interesses samenkomen. Het is het grootste sportevenement ter wereld, dit maakt dat het grote marketing mogelijkheden biedt. En de marketinguitingen die tijdens de Super Bowl worden ingezet, zijn filmische commercials met de grootste filmsterren ter wereld. Donderdag 03-02-22 is naar buiten gekomen dat elk reclameblok voor de Super Bowl is verkocht, en daar richten we ons in dit blog op.
Groot, groter, grootst
In 2020 keken zo’n 150 miljoen sportfanaten wereldwijd naar de wedstrijd. De bedragen die worden betaald door bedrijven om in het reclameblok zichtbaar te zijn voor de miljoenen kijkers wereldwijd, liegen er niet om. Zo betalen bedrijven tot wel 7 miljoen dollar per 30 seconden! Deze reclames zijn altijd een feest op zich. Bedrijven halen alles uit de kast. Dus ook als de sport American Football je niet trekt, zou ik je toch aanraden de reclames (en de Pepsi Halftime Show) terug te kijken, het is het waard.
Celebrities in de hoofdrol vorig jaar
Als de sterren van de Bengals en de Rams na een kwartier rust nemen, komt er een leger aan bekende sterren in commercials. Zo zie je in de video, van vorig jaar, hieronder Mila Kunis, Ashton Kutcher en Zaggy in de hoofdrol van een Cheetos reclame.
General Motors kondigde vorig jaar aan met Will Ferrel, Kenan Thompson en Awkwafina dat ze Noorwegen willen inhalen als nummer één als het gaat om het land met de meeste elektrische auto’s per hoofd.
Meerdere Noorse bedrijven reageerden direct op de reclame van General Motors na de Super Bowl vorig jaar. Noors kaasfabrikant Eldorado heeft onlangs nog gereageerd op de video uit 2021. In deze video vertelt Eldorado dat zij niet langer boos zijn op Will Ferrel’s agressieve uitspraken uit 2021. Ze zijn niet langer boos, want alles wordt beter met de tijd. Zo ook hun Grana Padano, die 12 maanden heeft gerijpt 😉.
Wie zien we dit jaar?
Dit jaar zijn er weer veel grote bedrijven van de partij. Pepsi is naamgever aan de Super Bowl Halftime Show. Zij kondigden in januari aan dat Dr. Dre, Snoop Dogg, Eminem, Mary J. Blige en Kendrick Lamar samen zullen optreden tijdens de Halftime Show. De aankondiging is te zien in de onderstaande video:
In tegenstelling tot Pepsi is Coca Cola dit jaar, voor het tweede jaar op rij, weer niet van de partij tijdens de Super Bowl. NBC kondigt aan dat 40 procent van de adverteerders de Super Bowl voor de eerste keer hebben gevonden. Onder deze bedrijven zijn bijvoorbeeld cryptobedrijven FTX en Crypto.com. Beide zijn het laatste jaar erg fanatiek geweest in de sport. Zo zijn beide naamgever aan sportarena’s in Amerika geworden. Crypto.com betaalt naar verluidt 700 miljoen dollar om voor 20 jaar verbonden te zijn aan de Los Angeles Lakers, Los Angeles Kings, Los Angeles Clippers en Los Angeles Sparks. Zij spelen vanaf afgelopen december hun thuiswedstrijden in het Crypto.com Arena (voorheen Staples Center). Adverteren tijdens het grootste sportevenement ter wereld, is dan ook geen verrassing.
Voor dit jaar zijn er al tal van teasers en complete reclames naar buiten gekomen, om de fans al een voorproefje te geven. Hieronder zie je er een aantal.
En mocht je nu denken, wat een overgedreven gedoe allemaal. Zo denken Paul Rudd en Seth Rogen er ook over in Lays’ trailer. In deze trailer bespreken de twee acteurs het feit dat tegenwoordig zelfs reclames teasers hebben.
Digitaal souvenir
Mocht je nog interesse hebben de Super Bowl bij te wonen, de ticketprijzen beginnen bij 5057,50 dollar en lopen op tot zeker 34.000 dollar. Voor die prijs heb je dan wel een unieke ervaring en een uniek aandenken. De NFL geeft namelijk aan elke bezoeker hun ticket in een NFT (Non-fungible token) als souvenir.
Liever gewoon thuis kijken? 14 februari om 00:30 begint de wedstrijd. ESPN zendt in Nederland op 13 februari vanaf 23:00 een terugblik uit, Ziggo klanten kunnen een dagpas kopen voor ESPN. Na de terugblik zal om 00:30 de wedstrijd beginnen. Kijken dus!
PS. mocht je het interessant vinden om te horen hoe een Super Bowl commercial tot stand komt, Adweek ging onlangs in gesprek met de Chief Marketing Officer van Jimmy John’s. Check het interview hieronder.