Media Doctors

02
05

Van strategie naar design

De strategie is bepaald. Hoe we de doelgroep gaan bereiken staat vast, maar met welke middelen en hoe zien deze middelen eruit? De huisstijl is de eerste indruk: Die moet gelijk goed zijn.

Lees meer

Kenmerken visualiseren

Nu gaan we kijken hoe we deze strategie kunnen visualiseren. De strategie bestaat vaak uit eigenschappen. Waar ligt de focus op bij jouw bedrijf/organisatie? Denk hierbij aan natuurlijk, biologisch, goedkoop, hoge kwaliteit of duurzaam. Het kan ook een combinatie zijn van eigenschappen!

Elke eigenschappen hebben ieder hun eigen emotionele en/of psychologische kenmerken. Neem als voorbeeld de eigenschap “natuurlijk”, de natuur kan geassocieerd worden met de kleur groen. Als jouw organisatie natuurlijke producten verkoopt, dan kan het heel goed zijn dat de huisstijl gebruik maakt van de kleur groen.

De huisstijl is de eerste indruk die het publiek te zien krijgt en moet gelijk aanslaan. Wij werken samen met jou aan een huisstijl die dit doel bereikt.

De website is het online (en digitale) visitekaartje dat gebruik maakt van de huisstijl. Of dit nou een informatieve website is of een webshop, jouw doelgroep komt er mee in aanmerking. Elke digitale uiting wordt ontworpen waar de eindgebruiker centraal staat.

Jouw doelgroep bereiken

Wat je nieuwe huisstijl nodig heeft ligt volledig aan de behoefte van de doelgroep en wat daarbij de kansen zijn. Ben of wil je eigenaar worden van een webshop? Dan heb je minder snel een visitekaartje nodig en leg je meer focus op het creëren van online naamsbekendheid. Of draait de organisatie om persoonlijk contact, dan zul je eerder een visitekaartje nodig hebben om persoonlijker over te komen.

Bij Media Doctors kunnen we alles op het gebied van media, maar je organisatie zal niet alles nodig hebben: We kijken samen welke uitingen nodig zijn om het beste rendement te behalen.

Websites

Hoe werkt een website

Mocht je het niet weten: Een website wordt opgebouwd met tekst! Deze tekst wordt verwerkt door de webbrowser en zo wordt de website gevisualiseerd. De website zal moeten gaan draaien op verschillende breedtes en hoogtes van apparaten: Beeldschermen, tablets en telefoons. Daarnaast ook op verschillende webbrowsers: Google Chrome, Safari, FireFox, etc. Veel variabelen, met ieder zijn eigen mankementen en uitdagingen.

Programmeren versus ontwerpen

Media Doctors is een fullservice online marketing bureau, dat betekent dat we het hele traject kunnen oppakken. We beginnen met de strategie gevolgd door de huisstijl. De huisstijl wordt doorontwikkeld en verwerkt tot een website ontwerp.

Het design van deze website, shops of apps doen wij met speciale software. Met deze software kunnen wij een werkende website simuleren. Media Doctors en jouw organisatie werken nauw samen om deze website doelgroep gecentreerd vorm te geven.

Van ontwerp naar realiteit

Als het ontwerp voor alle partijen naar wens is wordt de website ‘geschreven’ aan de hand van het ontwerp. Hier meer over in de volgende fase: ‘Ontwikkeling’.

Controle over de website

Door middel van het Content Management System (CMS) WordPress kan de inhoud (afbeeldingen, teksten, etc.) van de website worden aangepast.

Ook jij zal de inhoud van de website kunnen bewerken! Je hebt hier geen kennis nodig over die ingewikkelde code die de website opbouwt. Door middel van een training, bij Media Doctors, weet jij in no-time hoe je jouw website weet bij te werken.

Wil je deze verantwoordelijkheid liever bij ons laten? Geen probleem, we denken graag mee.

Waarom niet gelijk in code

Het schetsen van een tekening kost minder tijd dan het tekenen van een eindproduct. Dat geldt ook bij het ontwerpen van een website. Ook jouw website verdient het beste ontwerp, daarom slaan we meerdere wegen in om te kijken of het past. Het kan voorkomen dat een ingeslagen pad niet goed uitpakt. Het is vallen en opstaan, de website wordt er alleen maar beter van.

Bij het ontwerp kunnen we deze paden sneller afleggen dan met de code, dat vaak veel tijd kost om te schrijven.

Waarom niet gewoon een afbeelding? Zoals eerder benoemt, de website moet goed kunnen functioneren op smalle schermen (telefoons) en brede schermen (monitoren), maar ook op verschillende webbrowsers. Er zullen te veel afbeeldingen nodig zijn om dit goed te kunnen doen en daarnaast zal die enorme afbeelding een grote bestandsgrootte hebben, wat de website sloom maakt.

Hoog in Google

Bij het ontwerpen van de website houden we rekening met alle eisen die zoekmachines stellen om gezien te worden als een goede website. Hier een aantal voorbeelden:

  • Een responsive ontwerp: Wanneer een website responsive (schaalbaar) is dan geeft die zich goed weer op mobiele telefoons, tablet én beeldschermen/monitoren.
  • Een goede hiërarchie door middel van kopteksten: Naast dat Google rekening houdt met hoe informatie is ingedeeld is het voor het de gebruiker fijn om de hiërarchie van de informatie te herkennen. Een tekstblok met een grotere titel geeft aan dat er belangrijke informatie volgt. Heeft het tekstblok een wat kleinere titel dan is dit informatie die bijvoorbeeld minder belangrijk is en al wat meer gedetailleerde informatie bevat.
  • Gemakkelijk leesbaar ontwerp: Alle tekst zal makkelijk leesbaar zijn. Dit doen we niet alleen met lettergrootte, maar ook met kleur. Een goed contrast is belangrijk om de tekst te kunnen onderscheiden van de achtergrond.

Wij zijn een onderdeel van jouw organisatie.

Samen doelen bereiken, daar worden wij blij van! Zie ons niet als zomaar een bureau, maar de marketingafdeling van jouw organisatie. Het leuke is: wij werken graag intern!