Media Doctors

Google Consent Mode: Dit moet je weten

Geschreven door

Pim

Leestijd

3 minuten

Verschenen

15/02/2022

Onderwerpen

Google Consent Mode, Google Analytics, SEA

First Party, Publisher Party, Cookies en AVG; voor online marketeers zeker geen onbekende termen. Ze vliegen ons immers elke dag om de oren. Eind 2023 gaat Google stoppen met de ondersteuning van Third- Party Data, wat zorgt voor minder presterende en inzichtelijke campagnes. Gelukkig zijn er – zoals vaak in het online landschap gebeurd – oplossingen om op een privacyvriendelijke manier tóch voldoende data te verzamelen: Google Consent Mode en Conversion Modelling. 

In deze blog vertel ik je er meer over.

Wat is het precies? 

Elk bedrijf, club of vereniging heeft er tegenwoordig mee te maken: de AVG-wet. Een onderdeel van deze wet is het gebruik van cookies op websites. Zo is het sinds 2016 verplicht om cookiebanners te plaatsen op jouw website, waarin je onderscheid maakt tussen functionele, analytische en marketing cookies. Het is verder sinds mei 2018 verplicht dat een bezoeker zelf de mogelijkheid heeft welke cookies hij of zij accepteert, waarbij automatisch accepteren van cookies niet mag. 

Wanneer iemand de banner wegklikt (wat vaak gebeurd) bestaat dus de kans dat er geen data wordt opgeslagen. Paniek, want gevolg hiervan is dat campagnes minder presteren en campagnes minder inzichtelijk worden.

Hier is het waar Google Consent Mode de oplossing biedt. De API zorgt er namelijk voor dat jij de juiste data doorkrijgt wanneer iemand ‘netjes’ de cookies accepteert. Wanneer dit niet het geval is, dan zorgt diezelfde API ervoor dat jij nog steeds datastromen binnenkrijgt. Deze wordt geanonimiseerd, waardoor jij keurig aan de AVG-wetgeving voldoet en minder data verliest. Zo heeft de blokkade van Third-Party cookies minder effect op jouw marketingactiviteiten.

Machine Learning 

Natuurlijk is het hebben van geanonimiseerde data voor ons als marketeers niet het meest gewenst, met persoonlijke data van gebruikers kun je immers meer. Toch is het hebben van anonieme data belangrijk om het dataverlies binnen jouw organisatie te minimaliseren. Vooral wanneer je weet dat Machine Learning steeds belangrijke vormen gaat aannemen en dat juist dit op basis van allerlei soorten data voorspellend voor je kan werken. 

Een mooi voorbeeld is Google Analytics 4. Deze tool werkt samen met machine learning, waardoor predictive metrics gebruikt kunnen worden. Google kan zo voorspellen of een bezoeker een hogere kans kans heeft op een aankoop, waardoor bepaalde doelgroepen getarget kunnen worden. Hoe meer data Google heeft, hoe nauwkeuriger de voorspellingen.

Conversion Modelling

In navolging van de eerder gepresenteerde Consent Mode komt Google met Conversion Modelling, welke gefocused is op Google Ads. Deze tool heeft het vermogen om te voorspellen wat de kans op een conversie aan de hand van een advertentie in Google is, voornamelijk gevoed door geanonimiseerde data. 

Deze data vergelijkt de tool met data van bezoekers die wel toestemming hebben gegeven en geven daardoor een compleet plaatje van het gedrag op jouw website. Op deze manier is de data in rapportage meer accuraat en kunnen bepaalde vervolgacties beter worden onderbouwd. Google Ads voert zelf Conversion Modelling door in accounts, daarvoor hoeven marketeers – in tegenstelling tot Google Consent Mode – niets aan te passen in de broncode van de website.

Google Consent Mode zorgt er dus voor dat dataverlies binnen organisaties beperkt wordt en dat de performance van campagnes op peil gehouden kan worden. Vooral wanneer Google in 2023 stopt met de ondersteuning van Third-Party Data. Start daarom zo snel mogelijk de implementatie van deze Google Consent Mode.

Hulp nodig bij de implementatie van deze Google Consent Mode? Wij staan voor je klaar!

Nieuwsgierig wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Je kunt ook altijd een mail sturen naar
info@mediadoctors.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

… of even bellen!
0544 76 90 07

Even contact opnemen met Pim?