Je hebt waarschijnlijk al wel eens gehoord van social shopping. Hiermee kunnen gebruikers producten kopen via social media zoals Instagram en Pinterest. Zo heeft Instagram bijvoorbeeld al een shop tab in de app, waar webwinkels hun producten op het platform zelf kunnen verkopen. Het wordt voor gebruikers steeds laagdrempeliger om producten aan te schaffen die ze op social media tegenkomen. In deze blog leg ik je uit wat de ontwikkelingen zijn in social shopping, en waar de kansen liggen voor jouw webwinkel.
Social media voor inspiratie
80% van online shoppers doet inspiratie op en zoekt naar producten op social media. Vooral Pinterest staat bekend als hét platform om inspiratie op te doen voordat je een aankoop doet. Gebruikers hebben de mogelijkheid om borden te creëren waar ze hun inspiratie producten op opslaan. Het voordeel van deze app is dat je direct door kan linken naar het product in jouw webshop. Instagram wordt veel gebruikt voor het zoeken naar merken en hun specifieke producten. Hier liggen dus grote kansen voor webshops, omdat je doelgroep op deze platforms te bereiken is.
Instagram Shop Tab
De Instagram Shop Tab begint een steeds grotere rol te spelen bij social shopping. Het tabblad staat bijna in het midden van de onderste navigatiebalk in de app, en is nu gemakkelijker te vinden dan de knop om een nieuwe foto te uploaden. Dat geeft aan hoe belangrijk Shopping is geworden voor het platform.
Webshops kunnen hun producten in een eigen Instagram Shop plaatsen. In de Shop Tab kunnen gebruikers producten en merken ontdekken waar ze geïnteresseerd in zijn. Door gebruik te maken van opvallende en hoge kwaliteit content, draag je je merk uit en maak je de doelgroep nieuwsgierig naar je producten.
Wanneer iemand op jouw product klikt wordt hij doorgestuurd naar de productpagina in je Instagram Shop. Als de consument je product wil kopen wordt hij doorgestuurd naar het product op je website. In de komende tijd wordt het zelfs mogelijk om in Instagram zelf af te rekenen. De kans dat de potentiële klant afhaakt wordt hierdoor nog kleiner. Op dit moment is het in-app betalen alleen nog mogelijk in de Verenigde Staten.
Live social shopping
Een interessante ontwikkeling in dit gebied is ‘live social shopping’. Dit houdt in dat consumenten bij het bekijken van een livestream direct een aankoop kunnen doen. Ze kunnen dan de producten die in de livestream worden getoond direct in de app kopen. Eigenlijk een soort Tommy Teleshopping, maar dan op social media.
- Instagram en Facebook lanceerden afgelopen zomer hun eerste livestream events, waarbij de producten rechtstreeks in de app werden afgerekend. Tiktok heeft de optie om tijdens een livestream producten te taggen. De kijkers kunnen hierop klikken en worden doorgestuurd naar het product in de webshop.
- YouTube is één van de grootste spelers als het gaat om livestreaming. Niet gek dat YouTube volop bezig is met zijn eigen live social shopping. Zo hebben ze in de week voor Black Friday een live event gehouden in de VS met bekende merken en creators, waarbij kijkers exclusieve deals kregen die ze tijdens de stream konden afrekenen.
- Pinterest, hét platform om inspiratie op te doen, blijft niet achter en is begonnen met Pinterest TV. Een groep bekende creators kan hier binnen de app een livestream opzetten waarbij ze producten demonstreren. Deze producten worden getagd in de stream, waarbij de kijkers worden doorgestuurd naar de webshop als ze op de producten klikken.
Kansen voor webshops
In dit digitale tijdperk waarbij consumenten steeds meer online te vinden zijn, wordt het voor webshops steeds belangrijker om op platforms zoals Instagram en Pinterest zichtbaar te zijn. Social shopping biedt kansen om jouw producten direct op sociale media aan te bieden.
De meest voor de hand liggende manier om je producten onder de aandacht te brengen is door middel van advertenties. Wanneer gebruikers op de advertentie klikken worden ze direct doorgestuurd naar je webwinkel in de app. Ze gaan dus niet naar je website, maar blijven op het social media platform.
Wil je producten aanbieden via live social shopping? Dan kan het voor jouw bedrijf interessant zijn om met influencers aan de slag te gaan. Deze influencers hoeven geen tienduizenden volgers te hebben, als ze maar een betrokken publiek aanspreken dat onder jouw doelgroep valt. Zo kun je gericht targeten op je doelgroep en bereik je de mensen die je daadwerkelijk wil bereiken.
Op dit moment is live social shopping alleen beschikbaar in de VS, en deels in het Verenigd Koninkrijk. Wanneer de technologie verder ontwikkeld is zal live social shopping beschikbaar worden in de rest van de wereld.
Het ‘gewone’ social shopping dus al wel even beschikbaar. Lijkt dit je iets voor jouw bedrijf? Dan raad ik je aan om hier zeker mee aan de slag te gaan!
Wil jij meer weten over social media, content marketing of misschien wel wat anders? Stuur ons gerust een bericht of bel ons even!