Meten = weten. Online marketeers houden van data. Door conversies te meten op je website krijg je inzicht in de acties die je bezoekers ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan het moment dat een klant een bestelling plaatst of zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Maar wat als je je telefonische conversies wilt meten? En wilt weten welke zoekwoorden en kanalen leiden tot die telefonische conversie? Zet dan call tracking in voor je bedrijf!
Door gebruik te maken van call tracking zorg je ervoor dat je alle conversies die binnenkomen via de telefoon, ook daadwerkelijk kan meten. Zo krijg je een beter beeld van het effect van je marketingcampagnes. Call tracking geeft inzicht in via welke pagina of advertentie de klant jou belt. Zo zie je dus welke pagina of advertentie je conversies oplevert.
Bij Media Doctors werken we met Adcalls. Dit bedrijf is gespecialiseerd in call-tracking, en hun call tracking software is gemakkelijk te installeren voor jouw website. Deze software bestaat uit een stukje code dat op je website wordt geplaatst. Dat kan eenvoudig via Google Tag Manager.
Hoe werkt Call Tracking?
Een potentiële klant is op zoek naar een dienst of product dat jij aanbiedt. Hij komt dan bijvoorbeeld via een Google Ads-advertentie op een van jouw pagina’s terecht.
Het stukje call trackingcode laat dan een uniek telefoonnummer zien op jouw website, dat lijkt op je echte telefoonnummer (je telefoonnummer is bijvoorbeeld 0544 76 90 07, dan laat de pagina 0544 76 90 08 zien). Zo kan je voor elke manier waarop de consument op je website komt een ander telefoonnummer genereren. Wanneer iemand telefonisch contact opneemt, dan wordt deze doorgeschakeld naar je originele telefoonnummer.
Na afloop van het telefoontje kun je het gesprek via een keuzemenu kwalificeren: Is het een sale? Dan toets je 1? Een afspraak? Dan toets je 2. Bij een bestaande klant toets je bijvoorbeeld 3. Dit kan je ook in het online dashboard aangeven. Deze conversies kunnen vervolgens worden weergegeven in je Google Analytics. Zo kwalificeer jij jouw gesprekken en krijg je meer inzicht in je marketingcampagnes.
Meet je telefonische conversies niet dubbel
Veel websites gebruiken nog geen call tracking. Daar worden telefonische conversies vaak gemeten door middel van het aantal clicks op het telefoonnummer. Dat zegt dus niet alles. Zodra je call tracking-conversies óók doormeet in Google Analytics, zal je zien dat je ineens veel meer conversies ziet binnenkomen. Dit komt omdat je twee conversiedoelen aan het meten bent.
Als je de call tracking conversies in Google Analytics laat binnenkomen, zorg dan dat je het ‘klik op telefoonnummer’ conversiedoel uitzet. Zo houd je je Analytics kloppend en heb je een beter inzicht in je conversies.
Zet Call Tracking offline in
Naast online marketing, kan je bijvoorbeeld ook adverteren in bladen, flyers of op billboards. Hierbij kan je natuurlijk ook gebruik maken van call tracking. Door voor elk offline middel een ander telefoonnummer aan te maken meet je de impact en conversies van elk specifiek middel.
Als jouw bedrijf veel focust op het genereren van telefonische conversies, is call tracking een goed middel om in te zetten. Breng je conversies steeds beter in kaart en haal het optimale eruit.