Media Doctors

Logo media doctors wit

Brouwersnös

Klant

Brouwersnös

Focus

Naamsbekendheid verhogen

Resultaat

Groot bereik tegen relatief lage kosten

Gemiddelde kosten per 1.000 bereikte mensen (Facebook & Instagram)

€0,87

Gemiddelde kosten per vertoning (YouTube)

€0,015

Bereikte mensen

+500.000

Nog niet gehoord van Brouwersnös? Bijna een half miljoen mensen in Oost-Nederland wel!

Zeg je speciaal bierbrouwerij in Groenlo, dan zeg je Brouwersnös! Dit alderbastend mooi bier wordt geserveerd in eigen restaurant, is bekend in de omstreken van Groenlo en staat in de schappen van de nodige winkeliers. Maar het is tijd voor een stap verder en daarvoor heeft Brouwersnös bij ons aan de bel getrokken. Wij richten ons op het verhogen van de naamsbekendheid in heel Oost-Nederland, wat gaat zorgen voor merkvoorkeur en meer verkoop van het bier. We beginnen bij het begin, meer mensen kennis laten maken met Brouwersnös! We hebben in deze campagne al een half miljoen mensen bereikt. En dat in maar twee maanden tijd. Alderbastend mooi toch!? 😉

Focus

We startten met een marktonderzoek, waarvoor we enquêtes hebben uitgezet waar bijna 500 mensen aan mee hebben gedaan. Uit deze enquêtes kwam ontzettend veel bruikbare informatie, wat we als uitgangspunt hebben genomen van ons campagneplan. 

De aanname die we voorafgaand aan de enquête hadden opgesteld werd bevestigd; de naamsbekendheid van Brouwersnös ligt een stuk lager buiten Groenlo en omstreken. Daarom leggen we de focus in de eerste fase op naamsbekendheid vergroten. Aan de hand van onderstaand ‘brand building model’, richten we ons in latere fases op conversies. Natuurlijk is dit geen lineair proces en verschilt dit per doelgroep en zelfs per persoon. Daar gaan we op inspelen!

Stappen

We hebben de perfecte combinatie kanalen voor deze campagne geselecteerd om de naamsbekendheid van Brouwersnös te vergroten. De juiste doelgroep zal advertenties op social media voorbij zien komen op Instagram, Facebook, Google Display Netwerk en YouTube. 

We willen graag het maximale uit de advertenties halen en hebben er daarom voor gekozen om sfeervolle beelden te laten maken door SMASH studio’s. Door Instagram Reels en Youtube in te zetten, kunnen we door middel van story formaat en in-feed video’s het verhaal van Brouwersnös nog beter overbrengen, op welk apparaat dan ook!

“Vanaf het begin van het proces is Media Doctors betrokken bij de (nieuwe) online naamsbekendheid vergroten van Brouwernös. Door eerst uitvoerend onderzoek te doen, met adviezen te komen en daadwerkelijk campagnes op te zetten, is Brouwersnös nu bij een breder publiek onder de aandacht gebracht. Het team denkt continu mee en komt met nieuwe frisse ideeën, dat zorgt voor een fijne samenwerking.”

Rob – Brouwersnös

Video’s

Laten we ervoor zorgen dat Brouwersnös opvalt in een wereld waar onze spanningsboog steeds kleiner wordt. Op social media scoren vooral snelle, korte video’s die de aandacht trekken. Op YouTube heeft de kijker na slechts vijf seconden de mogelijkheid om de advertentie over te slaan, dus we moeten snel de aandacht grijpen. 

Gelukkig weten we hoe we de aandacht van de kijker kunnen pakken! Daarom zie je in de eerste vijf seconden het logo, de merknaam met pay-off en het product: een van de heerlijke bieren van Brouwersnös. Benieuwd hoe de video’s van SMASH voor Brouwersnös er uit zijn komen te zien? Bekijk een aantal hieronder!

Waar sturen we op

Voor de naamsbekendheidcampagne van Brouwersnös, focussen we ons voornamelijk op de resultaten, zoals: 

  • Bereik 
  • Interactiepercentage 
  • Gemiddelde kijkduur van de video 
  • Frequentie 

We richten ons bij naamsbekendheid juist niet op het aantal klikken en conversies, omdat de doelgroep nog niet in de fase van ‘aankoop’ zit. Eerst de mensen bekend maken met het merk ‘Brouwersnös’. 

Naast de campagne voor meer naamsbekendheid, lopen er meerdere kleine campagnes die juist wel klikken sturen. Dit zijn remarketing campagnes en campagnes op basis van de doelgroep uit eigen data van Brouwersnös. Deze campagnes zijn gericht op mensen die al eens interactie hebben getoond met de website van Brouwersnös, mensen die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, online al eens een ‘Frolijke Frans’ of ‘Willemken’ hebben besteld of een bezoek hebben gebracht aan de brouwerij.

Resultaten

Feiten van Google Ads in de eerste twee maanden:

  • 57.500 mensen in Oost-Nederland hebben onze advertenties gezien, waarvan 26.000 mensen de brandmovie en 31.500 mensen één van de shorts. 
  • Door de hoge kwaliteit van de video’s en de relevantie van de video voor de doelgroep kost het gemiddeld 1,5 cent per vertoning. Voor benchmark liggen de gemiddelde kosten van YouTube advertenties op ongeveer 23 cent. 
  • Het interactiepercentage van de video’s lag gemiddeld op 26%. 
  • 63% zag gemiddeld minimaal een kwart van de video’s.
  • 38% bleek kijken tot ten minste de helft van de video’s.
  • 25% keek driekwart van de video’s af.
  • 21% heeft de video niet weggeklikt en keek de hele video af.

Feiten Facebook Ads in twee maanden tijd:

  • We hebben meer dan 400.000 mensen bereikt op Instagram en Facebook door middel van advertenties
  • Na optimalisatie hebben we mensen in Oost-Nederland kunnen bereiken voor de gemiddelde kosten van eerst 1,66 euro per 1.000 bereikte mensen naar 87 cent per 1000 bereikte mensen! 
  • In twee maanden tijd zijn meer dan 46.000 mensen betrokken geraakt bij de pagina van Brouwersnös naar aanleiding van de advertenties.

Vervolgstappen

Naast de hoofd campagne draaien we ook continue losse campagnes. Voorbeelden hiervan zijn: 

  • De introductie van Einbeck, het bockbier van Brouwersnös, welke in de herfstmaanden zijn intrede maakte. 
  • In de lente wordt het lentebier onder de aandacht gebracht. Welk biertje dat gaat zijn, houden we nog even geheim. 

Daarnaast willen we budget van Brouwersnös zo efficiënt mogelijk inzetten. We gaan adverteren rond de locaties waar Brouwersnös te koop is, met gepersonaliseerde advertenties per locatie. Zo krijgen mensen te zien dat Brouwersnös te vinden is bij hun lokale slijterij of supermarkt in de buurt. Op deze manier verwachten we nog meer herkenning en binding te creëren. 

In onze vervolgstappen gaan we dus al bezig met de volgende fase in het traject: de verkoop van het bier. Uiteraard laten we de brand building campagne draaien! Er zijn nog genoeg mensen te bereiken die Brouwersnös nog niet kennen en geldt ook hier de kracht van herhaling. Naast de online advertenties denken we altijd met Brouwersnös mee hoe ze de doelgroep op een leuke en ludieke manier kunnen bereiken en activeren. 

Mocht je dorst hebben gekregen na het lezen van deze case, dan raden we je zeker aan een bezoekje te brengen aan de brouwerij en het proeflokaal van Brouwersnös in het mooie Grolle!

Nieuwsgierig wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Je kunt ook altijd een mail sturen naar
info@mediadoctors.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

… of even bellen!
0544 76 90 07

Even contact opnemen met Luc?

Andere succesverhalen

Magazijnenverkoop.nl 

Een gemiddelde maandelijkse groei van 61,5% in de afgelopen 5 maanden