Data is in de digitale wereld tegenwoordig niet meer weg te denken. Data driven marketing is dan ook een absolute must om als bedrijf voor te blijven op je concurrentie. In deze blog vertellen we je graag meer over hoe je data kan toepassen voor jouw bedrijf.
Wat is data driven marketing?
Data driven marketing, oftewel data-gedreven marketing, is een strategische benadering waarbij kwantificeerbare informatie (data) wordt verzameld, geanalyseerd en gebruikt om marketingbeslissingen te sturen en campagnes te optimaliseren. Deze aanpak stelt je in staat om onderbouwde beslissingen te nemen op basis van feiten en patronen in plaats van op gevoel.
Met data driven marketing kunnen we de behoeften en gedragingen van je doelgroep beter begrijpen, klantinteracties personaliseren, effectieve marketingcampagnes ontwerpen om zo winstgevende campagnes te realiseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van klantinformatie, marktinzichten, analytics en AI-technologie om marketingacties aan te sturen, van klantacquisitie tot en met retentie in de loyaliteitsfase.
Data driven marketing in de praktijk
Maar hoe werkt data driven marketing nou in de praktijk? Voor onze klanten zijn we dagelijks aan het kijken hoe wij data kunnen inzetten binnen hun branche.
Marktanalyse
Zo kunnen wij bijvoorbeeld voor onze klanten onderzoek doen naar het gehele zoekvolume in de markt, om te kijken of er seizoensgebonden trends zich hierbinnen voordoen. Zo kunnen wij hiermee verbanden trekken met het marktaandeel van onze klanten. Ook kunnen wij hiermee onder de beste periodes achterhalen om in te adverteren.
Een voorbeeld hiervan zie je in de onderstaande grafiek, waarin heel goed te zien is hoe de seizoensgebonden trend zich voordoet binnen de markt in barbecues.
Advertenties
Maar denk ook maar aan het inzetten van je advertenties, waarbij het tegenwoordig ook mogelijk is om te sturen op bijvoorbeeld weersverwachting-data. Hiervoor kan je bijvoorbeeld een productfeed management tool gebruiken om dit te koppelen aan je Ads. Wij maken hiervoor gebruik van de tool Channable.
Klantpersonalisatie
Ook het inzetten van een CDP (Customer Data Platform) draagt bij aan een data driven marketing werkwijze. Met een CDP kan je klantprofielen in kaart brengen om vervolgens daarop productsuggesties te weergeven bij je doelgroep. Zo krijgen ze passendere producten voorgeschoteld waarbij het een grotere kans is dat ze overgaan tot een aankoop. Voor onze klanten maken wij gebruik van het CDP systeem Datatrics en Squeezly.
Data driven marketing samen met AI
Je hebt waarschijnlijk al voorbij zien komen hoe de komst van Chat GPT de wereld van content marketing compleet veranderd heeft. Maar dit is niet de enige manier hoe je de tool kan gebruiken voor marketing. Data & AI gaan namelijk hand in hand als het gaat om marketing. Zo gebruiken wij namelijk de chatbot veel voor bijvoorbeeld het schrijven van scripts, het laten analyseren van data en het geven van aanbevelingen op basis van deze data.
Zo heeft Chat GPT 4 nieuwe functies waarbij je plugins kunt installeren die je kunt gebruiken voor verschillende online marketing taken zoals concurrentieanalyses, aanbevelingen voor SEO optimalisaties van een website of een aanzet maken voor een SEA strategie voor je website.
Een andere nieuwe functie is de Advanced Data Analysis functie, dit maakt het mogelijk om bestanden te uploaden naar Chat GPT, waardoor je jouw eigen data kan invoeren in de chatbot. Deze functie hebben wij ook voor marktanalyse voor onze klanten. Hierbij wordt geanonimiseerde data opgeslagen zodat dit op een AVG vriendelijke manier verwerkt wordt.
Naast dat je samen met AI dus meer kunt sturen op deze data gedreven beslissingen, zorgt het er ook voor dat je jouw marketingactiviteiten efficiënter en effectiever uitgevoerd kunnen worden. Chat GPT is natuurlijk niet de enige AI tool waar wij gebruik van maken, zo zetten wij AI marketing ook op andere manieren in voor onze klanten.
Toekomstverwachting voor data driven marketing
Opslaan van data
Zoals wij al eerder hebben geschreven in onze blog over server-side tracking, is het opslaan van data steeds belangrijker met de veranderde regelgeving over third party data. Door de opslag van data goed uit te voeren, geeft het jouw bedrijf ook de mogelijkheid om jouw data driven marketing strategie te optimaliseren in de toekomst, en kunnen er prognoses gemaakt worden voor de komende periode. Wij helpen onze klanten bij het inrichten van deze omgeving. Mocht je hier dus zelf niet uitkomen, dan helpen we je graag verder!
Er komt steeds meer data beschikbaar
Doordat er ook meer mogelijkheden in data opslag ontstaan, is het ook mogelijk om steeds meer data in te zien. Het omgaan met de grote hoeveelheid gegevens die beschikbaar komt, brengt echter wel uitdagingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan zorgen over privacy, wat gebeurt er met je persoonlijke informatie?
Ook is er het risico dat deze gegevens in verkeerde handen vallen, dus beveiliging is belangrijk. Bovendien is het leren begrijpen en slim gebruiken van al die gegevens best lastig. Het is net als het ontcijferen van een puzzel om nuttige dingen te ontdekken. Maar, als dit goed wordt gedaan kan het je bedrijf enorm veel helpen!
AI blijft zich verder ontwikkelen
De ontwikkelingen van AI zijn in het afgelopen jaar in een stroomversnelling geraakt. Hierdoor komen er steeds meer mogelijkheden hoe jij dit in kan zetten voor jouw AI marketing strategie:
Personalisatie en Klantgerichtheid
AI zal marketeers helpen bij het verzamelen en analyseren van grote hoeveelheden gegevens om diepgaand inzicht te krijgen in het gedrag, de voorkeuren en de behoeften van individuele consumenten. Dit maakt hyper-gepersonaliseerde marketingcampagnes mogelijk die beter aansluiten bij de verwachtingen van de consumenten.
Chatbots en Klantenservice
AI-gestuurde chatbots zullen steeds geavanceerder worden en in staat zijn om natuurlijke gesprekken te voeren met klanten. Hierdoor komen er steeds meer mogelijkheden om delen van je klantenservice te automatiseren en de gebruikerservaring te verbeteren.
Content Creatie en Personalisatie
AI kan worden gebruikt om automatisch inhoud te genereren, zoals productbeschrijvingen, e-mails en zelfs nieuwsartikelen. Dit helpt om meer relevante en boeiende content te creëren op grote schaal.
AI & SEO
AI kan helpen bij SEO met het analyseren van zoekwoordgegevens en trends, waardoor we beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen bij het optimaliseren van websites en inhoud voor zoekmachines.
AI & SEA
Voor SEA kan AI advertentiecampagnes continu monitoren en aanpassen op basis van realtime gegevens. Automatische advertentie optimalisatie zal in de toekomst dus verder toenemen voor efficiëntere advertentie-uitgaven en verbeterde prestaties.
Daarnaast kan je in Google Ads sinds kort advertenties laten genereren op basis van je website. Hierbij worden bijvoorbeeld koppen en beschrijvingen automatisch gegenereerd voor jouw advertenties.
Marketing Automation
AI zal marketing automation naar een hoger niveau tillen door workflows te optimaliseren, e-mailmarketing te stroomlijnen en responsieve campagnes te creëren op basis van het gedrag van gebruikers.
Marktanalyse en Concurrentieonderzoek
AI kan je steeds beter helpen bij het analyseren van markttrends en het volgen van concurrenten. Dit biedt ons als marketeers nog meer waardevolle inzichten voor jouw marketing strategie.
Wij denken dat de opkomst van AI in marketing een bedrijf enorm veel kansen biedt. Echter zijn er ook uitdagingen, zoals het waarborgen van ethisch gebruik van gegevens en het beheer van complexe AI-systemen. Daarom begrijpen wij goed dat AI op een effectieve en verantwoorde manier moet worden ingezet, in een manier waarop het ook waardevolle resultaten met zich meebrengt.
Data driven marketing inzetten voor jouw bedrijf
Zo zie je dat de mogelijkheden met data eindeloos zijn met de huidige technologische ontwikkelingen. Benieuwd naar hoe je data kan inzetten voor jouw bedrijf? We denken graag met je mee over hoe we jouw onderneming kunnen verbeteren met data driven marketing.
Heb je vragen over het inzetten van data voor jouw bedrijf? Stuur ons gerust een berichtje of maak een vrijblijvende afspraak om jouw marketingstrategie data gestuurd te maken!