Performance marketing of branding? Het is geen keuze. Het gaat om combineren en het vinden van de juiste balans.
Veel bedrijven zetten al snel in op performance. En dat snappen we best.
Performance is meetbaar. Direct. Tastbaar. Je ziet vandaag wat je campagne gisteren deed. Daar houden managers van. En jij waarschijnlijk ook.
Maar alleen focussen op performance is op lange termijn niet de slimste zet. Succes zit in de juiste balans tussen performance en marketing.
Ja, het succes van branding merk je past later. Vaak na een halfjaar of meer. Maar het betaalt zich terug. Mensen kiezen eerder voor een merk. Ze zijn bereid er meer voor te betalen. Ze blijven vaak langer klant. En ze kopen vaker.
Bij B2B is branding nog belangrijker. 95% van je B2B doelgroep is momenteel namelijk helemaal niet op zoek naar wat jij aanbiedt. Ze pushen om te kopen of contact op te nemen? Dat heeft weinig zin. Zorg dat jouw merk top-of-mind is op het moment dat de behoefte er wel is.
Kies niet tussen branding en performance marketing. Investeer in beide.
Focus je alleen op performance? Dan zie je na een tijd dat de kosten stijgen en campagnes minder opleveren. Focus je alleen op branding? Dan bereik je veel mensen, maar mis je omzet. Door branding en performance te combineren, scoor je nu en bouw je tegelijkertijd aan succes op lange termijn.
Volg de 60/40-regel: investeer 60% van je marketingbudget in branding en 40% in performance. Geen keiharde regel, maar een richtlijn. Zo richten start-ups zich bijvoorbeeld tijdelijk meer op performance. En ook seizoensgebonden merken geven in piek periodes performance tijdelijk voorrang.
Wij geloven in een combinatie van lange en korte termijn en helpen je graag de juiste balans te vinden. Even sparren om de juiste balans te vinden voor jouw bedrijf? Laten we sparren.
Heb je het gevoel dat je online kansen laat liggen? Dan is dat vaak ook zo. Geen zorgen. We begrijpen je uitdagingen en sparren graag over hoe je deze kunt aanpakken.