Je wilt groeien. Met nieuwe werknemers. Maar dat blijkt een uitdaging. Vacatures blijven openstaan. En heb je eindelijk iemand aangenomen, kiest een collega ineens voor de concurrent. Alsof je steeds opnieuw moet beginnen.
Niet gek. De arbeidsmarkt is krap. Iedereen zoekt personeel. En dat personeel? Dat heeft keuze genoeg. Dus waarom zouden ze uit al die bedrijven precies voor jouw organisatie (blijven) kiezen?
Een goed salaris en fijne arbeidsvoorwaarden zijn niet meer genoeg. Mensen willen werken bij een organisatie die bij hen past. Waar ze zich gezien voelen. Waar ze trots op zijn. En dat begint bij een sterk werkgeversmerk.
Wist je dat 86% van de werkzoekenden eerst het werkgeversmerk checkt voordat ze solliciteren? En dat zelfs 92% van de werknemers overweegt te switchen naar een bedrijf met een sterk werkgeversmerk (ook zonder loonsverhoging!).
Een sterk werkgeversmerk laat zien wie je bent, waar je voor staat en waarom het bijzonder is om bij jou te werken. Het trekt de juiste mensen aan, bindt ze en maakt van je team enthousiaste ambassadeurs.
Trots personeel deelt hun ervaringen. Dat levert waardevolle exposure op. En het mooie: Het werkt ook van binnenuit. Betrokken en gemotiveerde medewerkers blijven. Dat verlaagt verloop en bespaart wervingskosten.
Waarom niet gewoon investeren in werving- en selectiebureaus? Natuurlijk, dat kan. Maar op de lange termijn is dat niet de slimste zet.
Werving- en selectiebureaus vragen torenhoge fees. Je betaalt per kandidaat. Zodra de vacature is gevuld? Begin je weer opnieuw. Ze vullen vacatures, maar bouwen geen werkgeversmerk. Kandidaten komen voor de baan, niet voor jouw bedrijf. En zonder werkgeversmerk, blijf je afhankelijk van dure bureaus.
Met een sterk werkgeversmerk:
Ga in gesprek met je medewerkers. Stel vragen zoals:
Input verzameld? Zoek de verbindende factor. Dat is de kern van je werkgeversmerk.
Zorg dat je dit vertelt én laat zien. Niet in vage termen als ‘fijne werksfeer’ of ‘geen dag is hetzelfde’. Maar concreet: toon wat jou uniek maakt en waarom mensen bij jou willen horen. Laat je cultuur, successen, collega’s, en dagelijkse manier van samenwerken zien.
Door te investeren in je werkgeversmerk leg je de basis voor een duurzame recruitmentstrategie. Het bespaart frustratie, tijd en geld op de lange termijn.
Wil je weten hoe je jouw werkgeversmerk kunt versterken? Laten we sparren!
Heb je het gevoel dat je online kansen laat liggen? Dan is dat vaak ook zo. Geen zorgen. We begrijpen je uitdagingen en sparren graag over hoe je deze kunt aanpakken.