Media Doctors

Maak gebruik van een CDP

gebruik-een-cdp

Geschreven door

Pim

Leestijd

7 minuten

Verschenen

28/09/2023

Onderwerpen

Strategie, E-commerce, Data & AI

Meer halen uit jouw webshop? Zo doe je dat! – (Deel 3/3)

Het is alweer een aantal weken geleden dat ik het tweede deel van dit drieluik aan blogs heb geschreven. Met als doel het opschalen van de omzet binnen jouw webshop schreef ik mijn kijk op het combineren van SEA & SEO. Eerder heb ik het gehad over de basis voor veel beginnende webshops: een sterke SEA-strategie.

Natuurlijk zijn er naast SEO en SEA nog een tal  van andere relevante kanalen uiteen te zetten, zoals Facebook, TikTok, of Snapchat, maar zeker ook e-mailmarketing. We kunnen deze zaken allemaal de revue laten passeren, maar gezien ik maar de ruimte voor drie blogs heb gekregen ( ;-), ga ik nu fast forward naar een echte toevoeging voor een stabiele shop. Wil je toch meer weten over de basis van e-commerce en de inzet van andere kanalen? Dan lees je in onze andere blog hoe je met e-commerce kan beginnen.

Het is nu tijd voor het laatste onderdeel in deze reeks, waarbij ik het ga hebben over de inzet van een CDP, als aanvulling en motor van jouw webshop. 

Wat is een Customer Data Platform?

Laten we beginnen bij het begin: wat is een CDP, of Customer Data Platform?

De data die je, soms zonder dat je het doorhebt, verzamelt is vaak meer waard dan je denkt. Het lastige van al deze data is het combineren ervan om vervolgens een concrete en bruikbare klantprofiel op te stellen. 

En hier komt een Customer Data Platform om de hoek kijken; het verzamelt klantgegevens vanuit diverse bronnen zoals je website, advertentieplatformen en CRM om een solide en volledig klantprofiel te creëren. Hiermee wordt je data losgetrokken uit de complexe databronnen en verzameld in een platform. Als marketeer hoef jij je daardoor niet meer druk te maken over of je data wel zuiver is en blijft. Op deze manier kun je snel met jouw data aan de slag. 

Met een CDP krijg je zo diepgaande inzicht in klantgedrag, voorkeuren en interacties, wat essentieel is voor het personaliseren van de customer journey en het verbeteren van de relatie met jouw klant.

In het kort: de voordelen

Wij zien een CDP als het hart van alle marketingactiviteiten binnen een webshop. De plek waar customer journeys worden geautomatiseerd. Wat fungeert als datahub voor alle operationele- en marketingdata. Een systeem dat voorspellingen biedt en inzicht geeft door data met elkaar te combineren. In het kort levert dat de volgende voordelen op:

     

      • Je hebt maximaal controle en inzicht op uitgaven; 

      • Je slaat data op en bent zo klaar voor het cookieloze tijdperk; 

      • Het biedt de basis voor een geïntegreerd marketingsysteem;

      • Hierdoor zullen de  kosten per sale (CPS) lager liggen; 

      • Je ziet verhoogde resultaten, in kwaliteit & kwantiteit; 

      • Het is zo mogelijk om marketing te automatiseren en kan vooraf het effect voorspellen.

    Personalisatie als aanjager van succes

    Voor veel webshops is personalisatie de sleutel tot succes. Hoe beter we onze klanten begrijpen, hoe effectiever we onze campagnes kunnen richten, waardoor de kans op conversie aanzienlijk toeneemt. Een CDP stelt ons in staat om op maat gemaakte aanbiedingen, content en ervaringen te leveren, die aansluiten bij de unieke behoeften en wensen van elke klant. Dit natuurlijk weer op basis het volledige klantprofiel dat een CDP creëert. 

    Verbeterde klantrelaties

    Een CDP maakt een nauwkeuriger segmentatie mogelijk, waardoor elk bericht dat jij met jouw klanten deelt relevanter en waardevoller wordt. Dit leidt tot sterkere en langdurige relaties, wat belangrijk is voor klantbehoud en het verhogen van de Customer Lifetime Value (CLV). 

    Door consistente en gepersonaliseerde interacties kunnen wij een sterker merkimago opbouwen. Klanten gaan jouw bedrijf zien als betrouwbare partner die begrijpen wat ze nodig hebben. Dit verhoogt de loyaliteit en het  merkvoorkeur. Op deze manier zorgen we voor herhaalaankopen en een stabiele omzet in jouw organisatie.

    Voorspel gedrag en speel daarop in

    Met een goed begrip van klantgedrag kunnen we budgetten efficiënter toewijzen en een hogere ROI behalen. Het vermindert verspilling van advertentiebudget en verbetert tegelijkertijd de betrokkenheid bij jouw merk door het aanbieden van relevantere content. Doordat we daarnaast vanuit een platform werken hebben we controle en zicht op alle uitgaven van jouw webshop en kunnen we een geïntegreerde e-commerce strategie ontwikkelen. 

    Real-time sturen op én met data & AI

    Het voordeel van een CDP is dat het real-time data-analyse mogelijk maakt. Zo gaan we minder op ons onderbuikgevoel af en kunnen we direct inspelen op veranderingen in klantgedrag en trends. Aan de hand van een dergelijk platform kunnen we bepaalde doelgroep segmenten ontdekken en achterhalen op welke kanalen zij actief zijn. We weten wat ons dan te doen staat! 

    Maar andere voorbeelden aan de hand van data & AI zijn ook mogelijk, denk bijvoorbeeld aan het dynamisch tonen van content op de webshop, het aanbevelen van producten of op basis van kenmerken automatische e-mailcampagnes starten. Praktische voorbeelden in de praktijk zien? Download dan onze CDP-whitepaper!

    Klaar om aan de slag te gaan?

    Om met een CDP te beginnen, is het essentieel om je doelen en de klantdata die je wilt verzamelen en analyseren, duidelijk te hebben. Doe grondig onderzoek om het platform te vinden dat het beste bij jouw organisatie past qua functionaliteiten, integraties en budget. Na de keuze begint de implementatie. Dit vereist samenwerking tussen verschillende afdelingen, zoals marketing, sales en IT. Natuurlijk help ik je graag in dit traject! 

    Een CDP is veel meer dan een dataverzamelingstool; het is een strategische asset die je in staat stelt om klanten beter te begrijpen en te bedienen. Door het combineren van datamanagement, analyse en activatie, biedt een CDP mogelijkheden om de klantinteractie en -ervaring te verbeteren, de merkloyaliteit te verhogen en jouw omzet te maximaliseren! 

    Ik hoop dat dit drieluik aan blogs je inzicht heeft gegeven in het opschalen van je webshop en hoe onder andere SEA, SEO en een CDP kunnen samenwerken om meer te halen uit jouw shop. 

    Ben je klaar om je webshop naar een hoger niveau te tillen? Ik kom graag met je sparren!

    Nieuwsgierig wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

    Je kunt ook altijd een mail sturen naar
    info@mediadoctors.nl

    We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

    … of even bellen!
    0544 76 90 07

    Even contact opnemen met Pim?