Je klant is er nog, maar zijn gedrag verandert. Ze zoeken anders, kopen anders en vertrouwen anderen: influencers, AI, communities. En dat heb je vast al gemerkt.
Waar je doelgroep vroeger nog wat meer geduld had en zelf research deed, willen ze nu direct antwoord. Zonder te veel moeite en gedoe.
Steeds vaker gebruiken ze AI tools zoals ChatGPT en AI-overviews die direct het antwoord bieden, zonder dat ze hoeven door te klikken naar een website. En dat betekent ook: steeds minder verkeer naar je eigen website.
Vrij zeker dat je dit herkent:
Vroeger bezocht je verschillende winkels om experts te vragen welke stofzuiger het best is, daarna gebruikte je vergelijkingssites, en nu? Je vraagt het gewoon aan ChatGPT of vertrouwt op AI-overviews die je direct de juiste stofzuiger aanbevelen.
Je klant zoekt steeds minder actief, maar krijgt steeds vaker content en inspiratie aangeboden zonder dat hij er om vraagt. TikTok bijvoorbeeld laat je dingen zien waarvan je niet eens wist dat je ze wilde, maar die je wél overtuigen dat je ze nodig hebt.
Zo zorgde een TikTok-video bij onze klant er zelfs voor dat er een auto van €60.000 verkocht werd. Puur omdat de video nieuwsgierigheid wekte en de verkoper in de video tegelijkertijd vertrouwen gaf.
We willen direct weten waar we aan toe zijn. En geef toe; jij waarschijnlijk ook. Jij kiest een restaurant ook liever uit als je de gerechten en de inrichting al gezien hebt. En bij een mogelijke nieuwe baan, zie je liever ook eerst wie je toekomstige collega’s worden.
De boodschap is simpel: wees zichtbaar daar waar je ideale klant zich bevindt en zoekt. Zorg dat je content gelezen, gezien en gehoord wordt, zodat jij top of mind bent wanneer de keuze gemaakt wordt.
Verander je niet mee met je klant? Dan blijft er weinig over.
Nu wacht je natuurlijk op de grote vraag: Waar bevindt mijn klant zich? En eerlijk: dat is niet voor iedereen hetzelfde. Waar je klant zich bevindt verschilt per bedrijf, markt en zelfs per product/dienst. Daarom is het zo belangrijk om dit echt te onderzoeken.
En als laatste: dit is geen eenmalige klus. Je markt, je klanten en hun gedrag blijven continu veranderen. Dus plan vaste momenten in om te evalueren en bij te sturen.
Wij zitten kort op de ontwikkelingen en jij kent jouw markt en klant het beste. Dus laten we eens sparren.
Heb je het gevoel dat je online kansen laat liggen? Dan is dat vaak ook zo. Geen zorgen. We begrijpen je uitdagingen en sparren graag over hoe je deze kunt aanpakken.