Veel bedrijven sturen op allerlei cijfers. Klikken, conversies, CPL. Maar hoe weet je welke KPI’s echt relevant zijn voor jouw bedrijfsdoelen?
Niet elke KPI is even waardevol. Toch meten veel organisaties vooral wat makkelijk te meten is, in plaats van wat er echt toe doet.
Een voorbeeld: een organisatie die alleen naar het aantal leads kijkt, kan denken dat de campagne succesvol is. Maar als de kwaliteit van deze leads laag is, of ze niet converteren naar klanten, heeft de campagne weinig impact op het echte bedrijfsresultaat.
Meten is weten. Maar alleen als je weet wat je meet en waarom.
Welke KPI’s belangrijk zijn, hangt af van je doelen: wil je op korte termijn resultaat zien of bouw je aan duurzame groei?
Sturen op korte termijn resultaten. Ze vertellen hoe effectief je campagnes zijn in het realiseren van leads.
Deze cijfers zijn perfect om snel bij te sturen op campagneprestaties, maar vertellen weinig over de langetermijnwaarde van de leads.
Deze meten de impact van je leadgeneratie op langere termijn en helpen je te focussen op kwaliteit en groei.
Tip: stuur niet op één lagere of hogere funnel KPI alleen. Vaak is het verstandig een combinatie te gebruiken van korte- en lange termijn KPI’s. Krijg je een volledig beeld van zowel kwantiteit als kwaliteit van je leads en kun je beter sturen op duurzame groei.
Niet elk bedrijf heeft dezelfde focus. Welke KPI’s relevant zijn, verschilt per type organisatie, strategie en groeifase. Zo focust een scale-up bedrijf vooral op het aantrekken van veel potentiële klanten, terwijl een gevorderd bedrijf meer kijkt naar de waarde en het rendement van bestaande leads.
Door de juiste KPI’s te kiezen, krijg je beter inzicht in klantgedrag, stuur je effectiever bij en bouw je aan duurzame groei.
Heb je het gevoel dat je online kansen laat liggen? Dan is dat vaak ook zo. Geen zorgen. We begrijpen je uitdagingen en sparren graag over hoe je deze kunt aanpakken.