Media Doctors

Logo media doctors wit

5 redenen waarom jij e-mailmarketing in moet zetten

e-mailmarketing-header

Geschreven door

Gijs

Leestijd

3 minuten

Verschenen

25/02/2022

Onderwerpen

E-mailmarketing

Waarschijnlijk zijn de meesten al bekend met het fenomeen ‘e-mailmarketing’. Je krijgt vast geregeld nieuwsbrieven van organisaties in je mailbox. Dit valt dus onder e-mailmarketing, maar dat is lang niet het enige wat je kan doen met e-mailmarketing. In deze blog wil ik jou graag een aantal redenen geven waarom jij e-mailmarketing in moet zetten als marketingmiddel voor jouw bedrijf.

Wat is e-mailmarketing 

Om te beginnen leg ik eerst even kort uit wat e-mailmarketing precies inhoudt. Het omvat alle vormen van marketing die verstuurd worden via e-mail. Hier vallen dus nieuwsbrieven onder, maar ook automatische e-mailcampagnes en service- en actiemails. Er zijn dus veel verschillende soorten e-mailcampagnes. Deze campagnes zouden ingezet kunnen worden om bijvoorbeeld: nieuwe leads te verzamelen of meer producten te verkopen. Hieronder geven wij 5 redenen waarom jij e-mailmarketing in moet zetten.

1. Hoogste ROI van alle marketingkanalen 

Ja! Je leest het goed. E-mailmarketing heeft het hoogste ROI van alle marketingkanalen. Dit komt, omdat je niet veel nodig hebt om een e-mailcampagne te laten draaien. Het enige wat je nodig hebt is een e-mailmarketingprogramma, zoals: MailBlue of Mailchimp. Deze programma’s kunnen gekoppeld worden aan je website. Nu kan je een klantenbestand creëren vanuit je website in je e-mailmarketingprogramma. Dit zorgt ervoor dat e-mailcampagnes optimaal ingezet kunnen worden.

2. Door te segmenteren kan je specifiek inspelen op jouw klanten

In de meeste e-mailmarketingprogramma’s is het mogelijk om te segmenteren binnen je klantenbestand. Er bestaat dan de mogelijkheid om deze contacten te segmenteren. Dit gaat door middel van een label (tag). Hierdoor is het mogelijk om een relevantere mail te versturen naar een specifieke klantgroep. Dit maakt dan automatisch de kans groter dat een klant, na het zien van de e-mail, actie onderneemt.

3. Automatiseren van campagnes

In de meeste e-mailmarketingprogramma’s is het mogelijk om te segmenteren binnen je klantenbestand. Er bestaat Het is in de inleiding al even kort benoemd. Automatische e-mailcampagnes. Dit is misschien wel een van de mooiste functies van e-mailmarketing. Ik hoor je al denken… Hoe werkt dat precies? Nou, in jouw e-mailmarketingprogramma kan je een e-mail opstellen en ervoor zorgen dat deze e-mail verstuurt wordt aan de hand van een trigger. Hiervoor stel je dus een trigger in en zorg je ervoor dat de e-mail automatisch naar de juiste personen wordt verstuurt.

4. Resultaten zijn eenvoudig te meten

Uit je e-mailcampagnes komen veel resultaten en deze zijn eenvoudig te meten. Voordat je gaat beginnen met het analyseren en meten van de gegevens is het handig om te weten welke gegevens er allemaal meetbaar zijn. Hieronder een aantal voorbeelden van gegevens die meetbaar zijn:

  1. De omzet die voortkomt uit de mail.
  2. Het moment van klikken en hoeveel er überhaupt geklikt is. 
  3. De webpagina’s die bezocht zijn vanuit de e-mail. 
  4. Het apparaat waarmee de mail geopend is.

Dit zijn nog lang niet alle mogelijkheden, maar aan deze voorbeelden kan je zien dat er ontzettend veel meetbaar is. Waar bestaan dan de resultaten van een e-mailcampagne uit? Dat zijn deze drie punten: de afleverratio, de openratio en de click-to-open ratio. Het belangrijkste onderdeel van de analyse is de click-to-open ratio, de klikfrequentie toont namelijk aan hoeveel mensen er door de content beïnvloed worden.

5. Een betere merkherkenning

Het is natuurlijk altijd een goed teken als jouw merk herkent wordt. Met e-mailmarketing kan je door middel van een goed design werken aan jouw branding. Zo zorg je voor merkherkenning. Maar een goed design is niet het enige. Door consequent waardevolle content in je mails te verwerken zullen je klanten je merk gaan herkennen en uiteindelijk daarop anticiperen.

Kortom, aan e-mailmarketing zitten veel voordelen. Het kost immers niet veel tijd en het is betaalbaar in vergelijking met andere marketingkanalen. Spatten jouw e-mailcampagnes nog niet van het scherm? Ik help je graag met jouw e-mailmarketing.

Nieuwsgierig wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Je kunt ook altijd een mail sturen naar
info@mediadoctors.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

… of even bellen!
0544 76 90 07

Even contact opnemen met Gijs?