Media Doctors

Logo media doctors wit

Adverteren op TikTok: ook als je doelgroep ouder is dan achttien jaar

header-adverteren-tiktok

Geschreven door

Lenneke

Leestijd

3 minuten

Verschenen

03/11/2021

Onderwerpen

Social Media Advertising, TikTok

TikTok is ook dit jaar het hardst groeiende social media platform. Eind september passeerde TikTok de 1 miljard gebruikers, waarvan de gebruikersgroep tieners niet de grootste is. Ook blijkt uit onderzoek van Adweek dat 49% van de ondervraagde gebruikers wel eens iets heeft gekocht na het zien van een TikTok advertentie, review of promotie. Reden genoeg om vandaag nog te starten met het adverteren op TikTok.

Als we kijken naar de cijfers is in Nederland maar liefst zeventig procent van de gebruikers tussen de 18 en 35 jaar. Twintig procent van de gebruikers zijn ouder dan 35 jaar en de kleinste gebruikersgroep, tien procent, is jonger dan 18. Grote kans dat adverteren op het platform dus óók interessant is voor jouw bedrijf. Er zijn verschillende vormen van adverteren op TikTok die we graag even toelichten.

Verschillende vormen van adverteren op TikTok

Voordat je begint met adverteren op TikTok raad ik je aan de app te downloaden en eens rond te kijken als gebruiker. Zo krijg je feeling met het platform en wat voor soort content hierop gedeeld wordt. Om het meeste uit jouw TikTok advertenties te halen is het belangrijk dat de content gecreëerd wordt voor dit platform en aansluit op jouw doelgroep.

Maar hoe werkt adverteren op TikTok? Er zijn drie soorten advertenties om uit te kiezen:

  • In-Feed Video
  • Topview
  • Brand Takeover

In-Feed Video

In-Feed Video adverteren is de meest gebruikte manier van adverteren op TikTok. De naam zegt het al, gebruikers zien jouw advertentie in hun feed. Wanneer gebruikers door hun For You pagina scrollen komen zij jouw advertentie tegen. Voor de niet TikTok gebruikers; de For You page is zoals de ontdekken pagina op Instagram. Je ziet hier content van accounts die jij niet volgt maar wel aansluit op het soort content dat jij bekijkt. 

Het voordeel van In-Feed adverteren is, dat jouw advertentie de gebruikerservaring niet onderbreekt. Dit zorgt over het algemeen voor een hogere engagement rate, een hogere CTR (Click Through Rate) en een hoger conversie percentage. 

In-Feed adverteren op TikTok werkt in principe hetzelfde als adverteren op Facebook en Instagram. Je maakt een TikTok for Business account aan, creëert een nieuwe campagne waarbij je een advertentiegroep en advertentie aanmaakt.

Brand Takeover

Bij Brand Takeover ads trek je direct de aandacht van de gebruiker bij het openen van de app. Je advertentie wordt op volledig scherm weergegeven, en kan statisch of bewegend beeld zijn. Door het kiezen van een categorie wordt je advertentie getoond aan gebruikers die hierin geïnteresseerd zijn. Zo target je een specifieke doelgroep. Per dag is er maar één merk die mag adverteren per categorie, dus kunnen concurrenten niet tegelijkertijd adverteren. Het doel bij een Brand Takeover ad is om zo veel mogelijk bereik te genereren. De Brand Takeover duurt tussen de 3 en 5 seconden, dus zorg ervoor dat je opvalt!

Topview

Topview ads lijken op Brand Takeover ads; ze komen allebei fullscreen in beeld wanneer je TikTok opent. De Topview ad wordt weergegeven bij de For-You page, waarna hij verandert in een In-Feed advertentie. Zo lijkt het op een normale TikTok video, en zullen mensen langer blijven kijken. Topview ads kunnen tot 60 seconden duren.

Wat levert adverteren op TikTok op?

Het niet onderbreken van de gebruikerservaring, door het adverteren met TikTok-content en niet met ads, zorgt ervoor dat de engagement rate vele malen hoger is dan op andere social media platformen. De gemiddelde engagement rate op TikTok is 29%, waarbij dat op Instagram slechts zo’n 5% is. Hierdoor zijn ook de CTR’s, CPC’s en het conversiepercentage hoger. 

Voor veel ondernemers en bedrijven is TikTok nog onbekend terrein. Heb je hier vragen over of wil je eens sparren over hoe wij denken dat TikTok jouw bedrijf een boost kan geven? Aarzel dan niet om contact op te nemen.

Nieuwsgierig wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Je kunt ook altijd een mail sturen naar
info@mediadoctors.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

… of even bellen!
0544 76 90 07

Even contact opnemen met Lenneke?