Media Doctors

iOS 14 en adverteren op Facebook. Wat nu?

4 min.
leestijd

Sinds dat de iOS 14-update de intrede heeft gedaan zie je het via verschillende kanalen veel voorbijkomen: deze update heeft gevolgen voor adverteren op social, specifiek Facebook.

Door de komst van de nieuwe update mogen gegevens vanuit verschillende bronnen niet zomaar met elkaar worden uitgewisseld, wat het gericht en persoonlijk aanbieden van advertenties op Facebook lastiger maakt. Hierdoor kan de verwachte omzet via Facebook tegen gaan vallen!

Wat verandert er met iOS 14?

Wanneer een iOS 14-gebruiker de Facebook-app downloadt op zijn of haar telefoon of iPad dan krijgt de gebruiker de vraag of hij of zij gegevens wil delen met de app van Facebook, zie het als het accepteren van cookies op een website. Accepteert de gebruikers deze gegevensuitwisseling niet? Dan veranderen er dingen, vooral op het gebied van targeting en meetbaarheid.

Targeting

Door het niet accepteren van de gegevens wordt vooral de Custom Audience-doelgroep kleiner. Customer Audience-doelgroepen zijn groepen profielen op Facebook die een match hebben met profielen uit je eigen (e-mail)database. Deze groepen worden gemaakt door de database van Facebook te vergelijken met jouw eigen database. Wanneer deze match er niet meer is, dan wordt het lastiger om specifiek jouw klanten en prospects te retargeten met (dynamische) advertenties.

Meetbaarheid

Eerder was het mogelijk om via Facebook attributie toe te voegen aan klikken welke 28 dagen in het verleden lagen. Enige tijd geleden is dit al verminderd naar minder dagen, maar sinds deze update is het enkel nog mogelijk na 7 dagen na de klik conversies toe te kennen aan de gebruiker. Hierdoor zullen conversies bij jouw Facebook-campagne lager gaan uitvallen.

Het moment van conversie attributie gaat ook veranderen. Waar nu de attributie wordt toegekend aan het zien of het klikken op de advertentie verandert dit naar de daadwerkelijke tijd van conversie. Dit kan ook vertraging geven in het doorschieten van conversies vanuit jouw website naar Facebook.

Heb je daarnaast meer dan 8 conversies (events) ingesteld in jouw Business Manager? Dan moet je goed kijken welke conversies je nog wilt gaan meten, want na deze update zijn er nog maar enkel 8 conversies te meten. Denk er goed over na welke dit zijn!

Wat nu?

Op het eerste oog lijken de klappen nog mee te vallen en zitten de verschillen vooral in het Audience Network van Facebook. Maak je hier niet veel gebruik van? Dan heb je geluk. Maar wat kun je doen om de impact te beperken?

Zorg er allereerst voor dat je de Facebook-pixel goed hebt geïmplementeerd op je website. Dit is de basis voor het goed doorschieten van gegevens. Daarnaast dien je je bedrijf te verifiëren bij Facebook. Hier lees je hoe je dat doet. Op deze manier heb je meer rechten en toestemmingen bij Facebook en behoud je meer controle over je account.

Kortom, wees goed voorbereid op de impact van iOS 14 op jouw Facebook-advertenties en houdt er rekening mee dat conversies lager kunnen uitvallen.

Wil je meer weten over deze update of eens sparren over jouw Facebook advertenties? Neem dan eens contact met ons op!

Let's get in touch!

Wil jij ook online groeien? Dan ben jij bij ons aan het juiste adres! Laten we samen de mogelijkheden bespreken.