Media Doctors

Logo media doctors wit

Je Facebook advertenties beter laten presteren met de Conversions API

Header facebook ads optimaliseren met conversion api

Geschreven door

Lenneke

Leestijd

4 minuten

Verschenen

25/01/2022

Onderwerpen

Social Media Advertising

Het is alweer even geleden dat Apple besloot om gebruikers handmatig toestemming te laten geven om hun gegeven te tracken. Dit had grote effecten voor ons als marketeers. Met deze update werd het namelijk lastiger om het effect van je social media advertenties te meten. Een groot deel van de Apple gebruikers kiest er namelijk voor om zijn gegevens niet te delen. Dit creëert een vertekend beeld van het effect dat jouw advertenties hebben opgeleverd.

Wat is Apple’s App Tracking Transparency?

Apple’s App Tracking Transparency (ATT) is een framework waardoor applicaties toestemming moeten vragen als ze jouw activiteit op de apps en websites van andere bedrijven willen volgen. De Apple apparaten die je gebruikt zoals jouw iPhone of MacBook hebben een unieke ID. Jouw interacties met advertenties op Facebook of jouw zoekopdrachten in Google worden opgeslagen onder deze unieke ID’s. Er bestaan dus grote bestanden die een profielschets bevatten op basis van jouw online activiteit. 

De ATT op Apple devices beperkt het voordeel van deze profielschetsen. Je kiest met ATT er namelijk zelf voor of jij het goed vindt dat jouw gebruikersactiviteit gevolgd en gemeten wordt in apps en op het internet. Ook bepaal je hiermee of dit dan vervolgens gedeeld mag worden met andere partijen. Kies jij ervoor om dit niet te delen, dan wordt jouw profielschets een stuk minder concreet. Dit zorgt voor minder informatie over de resultaten van je Facebook advertenties.

Even concreet:

De doelgroepen van Facebook zijn gebaseerd op deze profielen. Toen Facebook nog eindeloos data mocht verzamelen, konden zij bijvoorbeeld zien dat jij geïnteresseerd bent in paardrijden. Doordat ze jouw data niet meer mogen verzamelen en delen met andere partijen, kunnen ze jouw niet in de doelgroep ‘interesse in paarden’ stoppen. Wanneer een adverteerder een advertentie voor paardrijkleding opzet zal jij niet specifiek getarget worden. Mocht de advertentie jou wel bereiken, waarna je doorklikt en een broek koopt, dan mag Facebook die data ook niet tracken. Het zal dus in het advertentieoverzicht niet zichtbaar zijn dat jouw conversie heeft plaatsgevonden op basis van de advertentie. Deze update heeft er voor gezorgd dat de getoonde resultaten van Facebook advertenties een stuk minder betrouwbaar zijn.

De oplossing van Facebook

Facebook wil natuurlijk geen adverteerders mislopen doordat het adverteren via hen minder effectief lijkt. Daarom heeft de gigant een oplossing gecreëerd. Facebook omzeilt de ATT van Apple via de Facebook Conversion API. Deze API is een alternatief voor de Facebook Pixel die voorheen enkel gebruikt werd om gebeurtenissen en conversies te meten. Het verschil tussen de API en de Pixel is dat de API werkt vanuit de server van jouw website. Hierdoor ben je niet afhankelijk van cookies en toestemming. De API verzamelt gegevens op jouw website en verstuurt deze data vervolgens naar Facebook, om zo de resultaten van jouw advertenties nauwkeuriger weer te geven. Het instellen van de Facebook API doe je gemakkelijk aan de hand van dit officiële stappenplan

Hoe zit het met andere Social Advertising?

Uiteraard is Facebook niet het enige social media platform om op te adverteren. LinkedIn is een ander platform dat evenmin vaak gebruikt wordt voor adverteren. LinkedIn adverteren wordt voornamelijk ingezet voor advertenties in de B2B markt of voor het adverteren met vacatures. Het zou jammer zijn dat we door een gemis aan data doelgroepen niet meer kunnen gebruiken. Ook LinkedIn komt met een oplossing. Zo werkt het aan een verbetering van het adverteren door middel van First Party Data. Goed nieuws, want dit zou ervoor moeten zorgen dat we nauwkeuriger onze doelgroep kunnen targeten op LinkedIn.

Verder houdt LinkedIn zich bezig met de ontwikkelingen van technologie om de resultaten van je campagnes beter te meten. LinkedIn test op dit moment met:

  • Het inzetten van Artificial Intelligence (AI) om conversies zo nauwkeurig mogelijk te meten.
  • Offline conversies toekennen om de prestaties van campagnes nauwkeuriger te maken.
  • Conversies meten met First-Party cookies. 

Wij hopen op een Facebook Conversion API versie van LinkedIn, of een evolutie ervan. Dat het adverteren op LinkedIn nauwkeuriger wordt is een ding dat zeker is. Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en delen deze op onze social media kanalen!

Nieuwsgierig wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Je kunt ook altijd een mail sturen naar
info@mediadoctors.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

… of even bellen!
0544 76 90 07

Even contact opnemen met Lenneke?