Media Doctors

Logo media doctors wit

Met E-commerce beginnen doe je zo!

Geschreven door

Pim

Leestijd

8 minuten

Verschenen

17/10/2023

Onderwerpen

Strategie, E-commerce

Beginnen met e-commerce is populairder dan ooit! Het aantal webshops blijft maar stijgen. Jij wil ook wel een succesvolle webshop, maar je weet eigenlijk niet welk product je wil verkopen en je weet al helemaal niet hoe je een webshop bouwt. In onze gids nemen we de belangrijkste stappen met je door, zodat ook jij met e-commerce kan beginnen.  

Het bepalen van jouw strategie

Allereerst is het goed om te weten dat e-commerce meer inhoudt dan enkel het verkopen van een product. Het is belangrijk om een doordachte e-commerce strategie te ontwikkelen en te implementeren. Wanneer de webshop live staat, begint je avontuur pas. Hierna ga je bezig om te kijken of je strategie aanslaat en of deze bijgesteld moet worden. Zo blijf je dus continu bezig om je plan uit te voeren en bij te stellen om het beste uit jouw e-commerce bedrijf te halen.

e-commerce strategie

Wat ga je verkopen?

Het kiezen van het juiste product is, samen met de juiste strategie, de basis van starten met e-commerce. Het kan zijn dat je al een merk hebt, maar deze enkel fysiek verkocht wordt. Waardoor je al weet wat je gaat verkopen in jouw webshop. Terwijl de ander nog helemaal geen merk en product heeft en dus alle mogelijkheden nog open heeft liggen.  

Om te kiezen welk(e) product(en) je uiteindelijk gaat verkopen, is het handig om het concept van een “niche markt” toe te passen. Een nichemarkt is vaak een specifieke markt binnen een grote markt en daarom met een kleinere doelgroep. Het voordeel van de niche markt is dat deze doelgroep vaak sneller overgaat tot een aankoop. Een ander voordeel van handelen binnen een nichemarkt, is dat het voorkomt dat jouw producten eruit geconcurreerd worden door de “grote jongens” binnen de markt die lagere prijzen kunnen hanteren.

Een van onze klanten, Slangenboer, heeft voor een nichemarkt gekozen binnen de tuinaccessoires markt. Zoals de naam Slangenboer al zegt, hebben ze gekozen voor de verkoop van enkel tuinslangen en tuinslangkoppelingen. Hierdoor konden ze in het begin snel groeien en zijn ze ondertussen een welbekende naam in de groter groeiende markt. Het is dus voordelig om goed na te denken over in welke niche jij gaat handelen.

Heb je een niche markt gevonden? Mooi! Dan is de volgende stap het uitvoeren van marktonderzoek, zodat je kan bepalen welke producten binnen deze niche goed lopen en welke specifieke problemen je hiermee oplost voor de doelgroep.

Hoe ga je met E-commerce beginnen?

Nadat je je niche en product hebt gekozen, is het tijd om te bepalen hoe je het gaat verkopen. Er zijn in de basis twee hoofdlijnen die het meest gebruikt worden als mensen met e-commerce beginnen:

  1. Dropshipping: Bij deze vorm van e-commerce beheert de leverancier de voorraad en stuurt deze het product direct op naar de klant. Het voordeel hiervan is dat je zelf geen voorraadbeheer hoeft te regelen, waardoor je minder kosten maakt en de drempel lager is om te beginnen met e-commerce. Aan de andere kant lever je hierdoor een percentage van de winst in aan de leverancier. Een aantal jaar geleden zijn veel mensen met e-commerce begonnen via dropshipping en was de kwaliteit vaak slecht. Tegenwoordig zijn er steeds meer regels om de consument te beschermen en dus is het noodzakelijk een betrouwbare leverancier te vinden. 
  2. Eigen voorraad: Het hebben van een eigen voorraad zorgt ervoor dat je volledig de baas bent, maar hiervoor heb je dus wel een opslagplek nodig wat geld gaat kosten. Een ander voordeel van eigen voorraadbeheer is de constante controle op de kwaliteit van jouw product. Dit zal ook het aantal retouren beperken. Door de opslagkosten is de drempel om te beginnen bij deze optie dus hoger, maar is dit vaak niet te hoog. 

 

Kies welke e-commerce aanpak het meest geschikt is voor jou. Dit is voornamelijk afhankelijk van het budget waarmee je een eigen webshop gaat starten.

Wat is de juiste doelgroep?

Het begrijpen van je klanten is van groot belang voor het ontwikkelen van een succesvolle marketingstrategie. Analyseer wie je doelgroep is, wat hun behoeften en wensen zijn, waar ze zich online bevinden en op welke sociale mediaplatforms ze actief zijn.

Verzamel belangrijke gegevens over de doelgroep, zoals:

  • Woont de doelgroep (ergens specifiek) in Nederland of ook in het buitenland? (Is dit mogelijk met verzending?)
  • Welke leeftijdscategorie heeft de doelgroep? (via welke kanalen ga je promoten?)
  • Zijn het voornamelijk mannen, vrouwen of een mix van? (Hoe presenteer je jouw product?)
  • Heeft de doelgroep een laag, gemiddeld of hoog inkomen? (Welke prijs hanteer je?)
  • Wat zijn de interesses van je doelgroep? (Hoe kun je hierop inspelen met jouw product?) 

 

Als je antwoord hebt op deze vragen en andere vragen, kun je een persona creëren. Dit is de ideale persoon die jouw producten koopt. Beschrijf welke hobby’s of passies de persona heeft, welk werk heeft je persona en op welke social media platformen hij of zij aanwezig is. Door deze punten duidelijk te hebben, kun je in de volgende stap jouw online merk gaan vormen.

Wat wordt jouw merk?

Een sterke merkidentiteit is van onschatbare waarde. Daarom is het goed om na te denken over hoe jij je online branding strategie gaat ontwikkelen en implementeren. Met online branding gaan we een plekje veroveren in het hoofd van de consument. Kies een unieke naam voor je webshop en zorg dat deze pakkend is en blijft hangen bij de doelgroep. 

In alle markten zijn concurrenten, dus de vraag is: Waarom jouw merk? Bedenk wat jouw online bedrijf bijzonder maakt. Geef klanten een reden om bij jou te bestellen. Vraag je af waar jouw doelgroep zich aangetrokken door voelt. Dit kan zo simpel zijn als het aanbieden van gratis verzending vanaf een bepaald bedrag of een geweldige klantenservice of meer richting de duurzaamheid van jouw merk. Weet je niet zeker waar de doelgroep zich aangetrokken door voelt? Dan kun je bijvoorbeeld een focusgroep met jouw doelgroep samenstellen. Tijdens een interview met de focusgroep kun je vervolgens een aantal voorbeelden voorleggen, waardoor duidelijk wordt waar de doelgroep zich door aangesproken voelt. De resultaten hiervan neem je dan mee voor wat jouw merk moet uitstralen. 

Deze stappen zullen helpen om je merk herkenbaar te maken voor je doelgroep, wat essentieel is voor succes op de lange termijn.

Een aantal van onze klanten had ook moeite met online branding. Deze klanten hebben wij geholpen door middel van een strategische merksessie. Hierdoor hebben de bedrijven met succes hun merkidentiteit vast kunnen stellen.

Welk E-commerce platform voor jouw webshop?

Het kiezen van het juiste e-commerce platform is een belangrijke beslissing voor het uiteindelijke succes. Er zijn verschillende populaire opties beschikbaar: Shopify, WooCommerce (geïntegreerd met WordPress) of Magento. Elk platform heeft zijn eigen unieke functies en prijsstructuur, dus het is van groot belang dat je degene kiest die het beste aansluit bij jouw specifieke behoeften en budget.

Naast het hebben van een eigen webshop, is het ook mogelijk om met e-commerce te beginnen via marketplaces.

Marketplaces

Marketplaces zijn ideaal voor het verkopen van producten. Bij marketplaces moet je denken aan bijvoorbeeld Amazon.nl, Bol.com of natuurlijk Marktplaats.nl. Het verkopen via deze marketplaces brengt meerdere voordelen met zich mee. Allereerst hoef je in principe zelf geen website/webshop te hebben wat kosten en moeite bespaart. Daarnaast is het grootste voordeel dat consumenten al een positief beeld/gevoel hebben bij deze websites. Hierdoor zullen potentiële klanten eerder een product bestellen, dan bij een merk wat ze nog niet kennen.

Website ontwikkeling

Wat voor een soort website laat je bouwen en door welke partij laat je dit doen? Dit is onder andere afhankelijk van je budget en waar je de website/webshop voor wilt gaan gebruiken. Ook is het belangrijk om na te denken over hoeveel verkeer de website aan moet kunnen. 

Voor een website is het belangrijk dat de basis goed staat. Maak van tevoren een plan hoe bezoekers jouw website moeten gaan gebruiken en ervaren. Als je dit duidelijk hebt, zul je later niet tegen onverwachte problemen komen te staan. Andere punten die belangrijk zijn, zijn bijvoorbeeld de snelheid van de website, het gebruiksgemak, de menu- en URL-structuur en de tracking van de websitebezoekers.

Vooral het laatste punt is tegenwoordig belangrijker dan ooit. Door de nieuwe privacywetgeving, worden steeds meer gebruiksgegevens niet meer standaard verzameld, terwijl deze enorm waardevol zijn. Om toch te kunnen beschikken over deze gegevens is een goede manier van data opslag essentieel. Dit maakt het mogelijk toch de gegevens te verzamelen die niet meer via de traditionele manier verzameld worden. In onze blog over server-side tracking lees je hoe wij dit toepassen bij onze klanten. 

Staat de website klaar en functioneert deze naar behoren? Dan ben je klaar om de website te lanceren!

E-commerce met de juiste boost

Nu je webshop is gelanceerd, is het tijd om producten te verkopen en klanten te behouden. Hiervoor heb je gekeken naar wie je doelgroep is en waar ze zich bevinden. Kijk naar welke kanalen je hiervoor het beste kan inzetten en welke boodschap je over wil brengen. Het is belangrijk dat de kanalen die je inzet elkaar versterken en niet naar beneden halen. Het is handig hiervoor een e-commerce strategie te ontwikkelen. Hierdoor ga je op de juiste manier je webshop promoten.

De kanalen die je in kan zetten zijn: 

  • Search Engine Optimization (SEO): SEO is één van de bekendste vormen van online marketing. Door je te richten op relevante zoekwoorden zorg je ervoor dat jouw pagina’s hoger komen te staan in de zoekmachines. Met als uiteindelijke doel dat jouw webshop boven de concurrentie staat. 
  • Search Engine Advertising (SEA): SEA wordt bijna altijd ingezet als het gaat om e-commerce. Door betaalde advertenties in te zetten, kom je direct boven de concurrentie te staan. SEA wordt vaak ingezet wanneer er in het begin direct resultaten geleverd moeten worden. 
  • Social Media Advertising: Social Ads dragen ook bij aan de verkoop van producten, maar wordt in veel gevallen ingezet om je merk telkens weer onder de aandacht van de doelgroep te brengen. Dit versterkt de merkidentiteit van jouw webwinkel. 
  • E-mail Marketing: Wanneer je wat langer bezig bent met e-commerce, kan het verstandig zijn ook e-mail marketing in te zetten. Door middel van e-mail marketing, heb je direct contact met jouw doelgroep en klanten. Dit zorgt ervoor dat je deze verbindt aan jouw merk en waardoor je ze stimuleert tot herhalingsaankopen. 

Heb je gekozen welke kanalen je in wil gaan zetten? Dan is het verstandig dit te combineren met een omnichannel strategie. Een omnichnannel strategie helpt je met het creëren van uniformiteit tussen de verschillende kanalen die je in gaat zetten. Hiermee wordt bedoeld dat ieder kanaal dezelfde (positieve) klantervaring en merkbeleving levert. Door de e-commerce- en omnichannel strategieën met elkaar te combineren, bereik je jouw doelgroep op de juiste manier en zorg je ervoor dat klanten zich aan jouw merk gaan binden.

e-commerce beginnen

Analyse en optimalisatie

De laatste stap in het starten met e-commerce, is het analyseren en optimaliseren van de gegevens en resultaten die je hebt ontvangen. Kijk goed naar wie uiteindelijk jouw doelgroep is, komt dit overeen met jouw van te voren opgestelde doelgroep? Optimaliseer dit zodat jouw merk nog beter aansluit op jouw doelgroep. 

Hou ook de resultaten van marketingactiviteiten bij. Bedrijven die bij ons aankloppen zien vaak een hoog aantal website bezoekers, maar nauwelijks conversies. Allereerst kijken wij naar het conversiepercentage in jouw webshop. Als deze lager is dan de norm, ligt dit waarschijnlijk aan het gebruiksgemak van de website. Dit pakken we onder andere aan door A/B testen uit te voeren. De resultaten hiervan nemen we mee in het aanpassen van de website. 

Het verschil in website bezoekers en conversies kan ook te maken hebben met het minder lopen van de advertentiecampagnes. Allereerst kijken we of de basis goed staat. Klopt dit? Dan voeren we verschillende tests uit met meerdere campagnes en kijken we welke het beste presteren. De conclusies voeren we door en delen we met jou. Zo zorgen we ervoor dat jouw webshop beter gaat presteren. 

Vandaag nog met E-commerce beginnen?

Zo zie je maar dat met e-commerce beginnen niet zo eenvoudig is. Maar heb je de juiste aanpak en strategie, is de kans op slagen des te groter. Zo kan het starten met E-commerce jouw bedrijf meer resultaat opleveren. Loop je vast of heb je hulp nodig bij het bepalen van jouw strategie? Dan helpen wij je graag verder bij het in kaart brengen van de juiste aanpak voor jouw E-commerce bedrijf.

Nieuwsgierig wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Je kunt ook altijd een mail sturen naar
info@mediadoctors.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

… of even bellen!
0544 76 90 07

Even contact opnemen met Pim?