Media Doctors

Logo media doctors wit

Overstappen naar Google Analytics 4: dit moet je weten

header-ga4-wat-je-moet-weten

Geschreven door

Thomas

Leestijd

3 minuten

Verschenen

26/10/2021

Onderwerpen

Google Analytics

Waarschijnlijk heb je in je Analytics-omgeving al meerdere meldingen voorbij zien komen: Google Analytics 4. Het is één van de grootste veranderingen die Google ooit heeft gemaakt op hun Analytics platform. Google Analytics 4 is inmiddels al ruim een jaar uit, maar toch zien we dat veel websites er nog geen gebruik van maken. Deze nieuwe tool brengt een hoop veranderingen met zich mee. Ik vertel je in deze blog wat je moet weten over Google Analytics 4.

Marketingactiviteiten meten zonder third-party cookies

Third-party cookies worden vanaf 2023 niet meer toegelaten in de grootste zoekmachines. Terwijl deze third-party cookies het surfgedrag van gebruikers op verschillende websites meet en met deze informatie relevante advertenties laat zien aan deze gebruikers. Google Analytics 4 maakt geen gebruik meer van third-party cookies.

Maar hoe meet ik dan de effectiviteit van mijn marketingcampagnes?
Google Analytics 4 maakt gebruik van ‘conversion modeling’, een vorm van machine learning. Wanneer de klant meerdere apparaten gebruikt in zijn customer journey, zou dit zonder conversion modeling niet meer meetbaar zijn. Dit zou zorgen voor ‘gaten’ in de customer journey, waardoor de effectiviteit van een marketingcampagne niet volledig meetbaar is. Met conversion modeling wordt alle data door middel van een algoritme en zoektrends zo compleet mogelijk weergegeven in Google Analytics.

Dual-tracking voor het verzamelen van data

Wanneer je overstapt van Universal Analytics naar de nieuwe Analytics 4, is het niet mogelijk om historische data te importeren. Je zal opnieuw moeten beginnen met het verzamelen van data om je dashboard te vullen. Het is alvast verstandig om dual-tracking aan te zetten. Zo gebruik je de Universal Analytics, maar verzamel je ook data voor in GA4, zodat je na je overstap al waardevolle gegevens hebt om mee te werken.

Geen bounce rate meer

De bounce rate (percentage bezoekers dat je website bezoekt en vrijwel direct weer verlaat) wordt niet meer gebruikt in Google Analytics 4. In plaats daarvan wordt er gewerkt met ‘sessies met engagement’. Dit is het aantal sessies dat langer dan 10 seconden duurde, waarin een conversiegebeurtenis plaatsvond, of waarin minimaal 2 scherm- of paginaweergaven zijn geteld. Hieruit wordt uiteindelijk een betrokkenheidspercentage gevormd, wat eigenlijk precies het tegenovergestelde is van de bounce rate. Dit percentage geeft aan hoeveel betrokken sessies je website heeft. Oftewel; hoeveel sessies niet gebounced zijn. 

Website- en app-analytics combineren

Steeds meer bedrijven hebben naast een website ook een app. Het was alleen erg lastig om de analytics hiervan samen te voegen. Vanaf nu kun je óók apps als gegevensstream toevoegen wanneer je een nieuwe property maakt in GA4. Zo combineer je de data van je website en app om een compleet beeld te krijgen van je traffic en conversies.

Omdat Google Analytics 4 nog niet zo oud is, wordt er regelmatig een grote update uitgevoerd. Hierdoor blijft het platform veranderen en is het voor nu lastig om eraan te wennen. Ik zou adviseren om vooral door te gaan met Universal Analytics. Maar richt alvast Google Analytics 4 in om historische data te verzamelen. Zo ben je goed voorbereid wanneer je de overstap gaat maken!

Ben je klaar om de stap te nemen? Veel succes! En kom je er even niet uit, kun je altijd contact met ons opnemen.

Nieuwsgierig wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Je kunt ook altijd een mail sturen naar
info@mediadoctors.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

… of even bellen!
0544 76 90 07

Even contact opnemen met Thomas?