Media Doctors

Logo media doctors wit

Voorbereid 2022 in met een goede webshop prognose

Geschreven door

Mark

Leestijd

3 min

Verschenen

20/12/2021

Onderwerpen

Strategie, Prognose

Een goede prognose maken voor je webshop, of als je net wil beginnen met e-commerce, is ingewikkeld. Er zijn namelijk veel verschillende factoren die effect hebben op jouw omzet. Met de data die we tegenwoordig tot onze beschikking hebben, kan een prognose op basis van onderbuikgevoel eigenlijk niet meer. Om je een handje te helpen hebben wij een uitgebreide webshopprognose-sheet gemaakt die de belangrijke data meeneemt voor een goede prognose. Lees de blog en ga voorbereid 2022 in met een goede webshopprognose. 

Het maken van een goede prognose is steeds belangrijker. Online komt er steeds meer concurrentie en een meer kritischere consument. Hierdoor wil je goed nadenken over je investeringen en wat deze moeten opleveren. Een goede prognose helpt je om de juiste keuzes te maken. 

Verzamel je data

Voor je begint is belangrijk dat je de data van je webshop én de marketingkanalen die je gebruikt, inzichtelijk hebt. In de onderstaande screenshot vind je het uiteindelijke dashboard met daarin voorbeelden van mogelijke marketingkanalen. Dit is voor iedere webshop verschillend en kun je uiteraard naar eigen wens uitbreiden.  

Per marketingkanaal is er een aparte sheet waarbij je de doelen en data per maand kunt invoeren. Vul elke sheet zo nauwkeurig mogelijk in om zo je prognose zo volledig mogelijk en betrouwbaar te maken. Hieronder zie je bijvoorbeeld het voorbeeld voor SEA als marketingkanaal.

Hoe werkt de prognosesheet?

We hebben onze sheet zo geautomatiseerd dat wanneer je de witte cellen vult met je data, de blauwe cellen automatisch berekend worden. Achter elke blauwe cel zit een formule, hier hoef je dus zelf niks in te voeren. Dit scheelt veel handwerk en zo krijg je een goed overzicht wat er per maand staat te gebeuren. 

Na het invullen van de webshop prognose sheet heb je inzichtelijk wat de kosten en de opbrengsten zijn die verbonden zijn aan jouw marketingactiviteiten. Vervolgens kun je de overige kosten in kaart brengen om het totaalplaatje compleet te maken. 

Kosten en baten 

Een overzicht van de kosten en baten kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. In de onderstaande sheet hebben we de basis van de kosten en baten als voorbeeld. Op deze manier krijg je een totaalprognose van je webshop. 

Een goede webshopprognose kan je helpen bij het maken van keuzes en het vaststellen van je doelen voor het komende jaar. Wil jij onze prognosesheet ontvangen? Of heb je vragen over het maken van een goede prognose? Stuur ons gerust een bericht of bel ons even! 

Nieuwsgierig wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Je kunt ook altijd een mail sturen naar
info@mediadoctors.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

… of even bellen!
0544 76 90 07

Even contact opnemen met Mark?