Media Doctors

Logo media doctors wit

Wat is structured data? Dit is waarom jij het in moet zetten voor jouw SEO!

Structured data en rich results binnen search console

Geschreven door

Pieter

Leestijd

3 minuten

Verschenen

08/06/2022

Onderwerpen

SEO

Zoekmachines zijn continu in verandering, zo ook het uiterlijk van de zoekmachines. Zoekresultaten hebben in de loop der jaren steeds meer mogelijkheden gekregen in opbouw en uiterlijk. Daarom leg ik je graag uit hoe je hierop als bedrijf zijnde kan inspelen door middel van structured data.

Wat is structured data?

Structured data is een stukje code die zoekmachines aangeeft wat voor soort content de pagina bevat. Deze code wordt geschreven in JSON-LD, microdata of in RDFa. Deze code kan je als HTML blok toevoegen aan je website of inladen via Google Tag Manager. Google ziet deze code en weet zo welke data de webpagina bevat. Hierdoor kan de zoekmachine de pagina beter begrijpen en beoordelen. Pagina’s met structured data scoren dus ook een hogere positie in de zoekresultaten. Zo draagt het dus bij aan de SEO-optimalisatie van jouw website. Het toevoegen van structured data geeft je kans dat jouw zoekresultaat ‘’rich results’’ bevat.

Wat zijn rich results?

Rich results zijn zoekopdrachten die zijn voorzien van extra opmaak binnen de zoekmachine. Deze rich results worden dan in een fragment vertoond binnen de zoekresultaten. Om te kijken of jouw pagina geschikt is voor rich results, heeft Google een test tool ontwikkelt waarin je jouw pagina kan laten testen op richt results. Of deze pagina ook daadwerkelijk vertoond wordt met deze rich results, kan je uiteindelijk terugvinden binnen Google Search Console.

Wat zijn de voordelen van rich results?

  • Ze nemen meer ruimte in op de pagina en vallen dus sneller op in het gezichtsveld
  • Het informeert de zoeker over jouw product of dienst
  • Het verbeterd je ranking op lange termijn

Soorten rich results?

Rich results zijn er in allerlei soorten en maten daarom geef ik je een aantal voorbeelden geven van een paar van de meest voorkomende rich results:

Product snippet

Een voor de hand liggend voorbeeld is de product snippet, hierbij wordt jouw productpagina voorzien van extra productinformatie in de zoekmachine. Zo zie je bij onze klant Be Inhouse dat bij het product een afbeelding vertoond wordt, de kleur, het merk en de prijs vertoond wordt. Zo geef je de potentiële doelgroep informatie van je product voordat ze überhaupt je website bezocht hebben.

FAQ Snippet

Je kent het wel, je weet een antwoord niet op een vraag dus je vult je vraag in op Google. Hierop kan je als bedrijf inspelen door veelgestelde vragen toe te voegen aan je pagina. Door de zoeker alvast een kort antwoordt te geven op hun vraag is hij sneller geneigd verder te lezen op jouw pagina. Hieronder is te zien hoe wij dit voor onszelf hebben ingericht met twee voorbeelden van vragen die de zoeker zou kunnen hebben.

Local business snippet

De local business snippet wordt vertoond als Google Maps-kaart met daaronder de drie meest relevante bedrijven op de zoekterm. Zo is te zien dat onze klant Reefhors bovenaan wordt vertoond in de local business snippet op de zoekterm ”slangen en koppelingen”. Hierbij wordt de geografische locatie van Reefhors vertoond en staan de bedrijfsgegevens, beoordeling en website vermeld in de snippet.

Een lijst van overige mogelijkheden die met richt results vertoond kunnen worden. 

  • Nieuwsartikelen
  • Boeken
  • Films
  • Recepten
  • Reviews
  • Videos
  • Broodkruimelpaden website
  • Sitelinks
  • Vacatures
  • Carousel
  • Cursus
  • Rapporten
  • Vraag en antwoord
  • Evenementen
  • How-to handleidingen

Waarom is structured data belangrijk?

Structured data geeft dus extra opmaak aan je zoekresultaat waardoor ze extra opvallen bij jouw potentiële doelgroep. Dit geeft daarom meer kans dat ze doorklikken naar jouw website om vervolgens tot conversie over te gaan. Doordat deze voorkeur voor jouw zoekresultaat ontstaat door het uiterlijk van het zoekresultaat, zou Google deze in het vervolg ook beter beoordelen, waardoor je hoger vertoond wordt. Daarnaast kan je met structured data dus inspelen op de behoefte aan informatie van de doelgroep en ze hierin sturen naar jouw product of dienst.

Daarom is het essentieel om je website organisch zichtbaar te maken in zoekmachines als Google. Hierdoor kan je website beter converteren en tot meer omzet leiden. 

Wij maken jouw website gereed voor rich results met structured data

Structured data is voor elke branche mogelijk om in te zetten voor jouw SEO. Elke markt vraagt zijn eigen aanpak om dit in te richten, en om hier optimaal zichtbaar te zijn. Heb jij vragen over structured data, rich results, of ben jij benieuwd hoe wij dit voor jou kunnen inrichten? Graag vertel ik jou meer over hoe je dit kan gebruiken voor jouw bedrijf.

Nieuwsgierig wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Je kunt ook altijd een mail sturen naar
info@mediadoctors.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

… of even bellen!
0544 76 90 07

Even contact opnemen met Pieter?

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring op onze website krijgt.​