Media Doctors

Recruitment Marketing & Employer Branding

Wat wil je uitstralen? Welke mensen wil je bereiken? Hoe zorg je ervoor dat ze voor jou kiezen en niet voor een andere werkgever? 

Wil jij ook meer en betere sollicitanten?

Het vinden van juist personeel wordt alsmaar lastiger. De krapte en daarmee de strijd op de arbeidsmarkt duurt voort en potentiële medewerkers hebben banen voor het uitkiezen. Het plaatsen van een vacature op sociale media of in de krant werkt niet meer. Deze situatie vraagt om een nieuwe uitdaging: Niet het bereiken van potentiële kandidaten is het probleem, maar juist het overtuigen van deze kandidaten.

Wat leveren Recruitment Marketing en Employer Branding op?

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing, ofwel wervingsmarketing, omvat alle strategieën en tactieken die je inzet om jezelf als werkgever te promoten. Dit als met als doel dat je talent vindt, aantrekt, bindt en uiteindelijk overhaalt om te solliciteren. De waarde die je organisatie aan een werknemer biedt om voor je te werken, is wat je in dit proces inzet. Recruitment marketing is het pro-actieve proces om vorm te geven aan hoe potentiële werknemers je bedrijf als werkgever zien door het strategisch gebruik van marketingtechnieken en -middelen. recruitment marketing begint met te begrijpen wat toekomstige werknemers zoeken in een werkgever en dan het unieke waardevoorstel van je bedrijf te communiceren op een manier die bij hen weerklank vindt. Door recruitment marketingtechnieken te gebruiken kun je potentiële werknemers effectiever bereiken en aan je binden, wat kan resulteren in een hogere kwaliteit en kwantiteit van sollicitanten voor openstaande functies. Dus als het goed gedaan wordt, kan wervingsmarketing ook helpen het werkgelegenheidsmerk van je bedrijf te verbeteren, waardoor het in de toekomst gemakkelijker wordt om toptalent aan te trekken.

Wat is employer branding ?

Employer branding is het proces van het creëren van een duidelijke en positieve reputatie voor een bedrijf als werkgever, in de hoofden van potentiële werknemers en degenen die hen beïnvloeden. In de concurrerende arbeidsmarkt van vandaag is het belangrijker dan ooit dat bedrijven aandacht besteden aan employer branding om toptalent aan te trekken en te behouden. Er zijn veel manieren om een Employer brand op te bouwen. Eén manier is om je bedrijfscultuur te laten zien via sociale media en andere kanalen. Je kunt ook de aandacht vestigen op bedrijfswaarden en extraatjes die je bedrijf een aantrekkelijke plek maken om te werken. Door stappen te ondernemen om een sterk Employer brand op te bouwen, zul je de beste werknemers voor je bedrijf kunnen aantrekken en behouden.

Wil jij weten hoe we met recruitment marketing & employer branding de juiste potentiële werknemers bereiken voor jouw bedrijf? Kom in contact! We bespreken het graag met je.

Nieuwe manieren voor recruitment marketing en employerbranding

De tijd dat personen op de arbeidsmarkt op de deuren kloppen bij bedrijven is niet meer. Het tegenovergestelde is aan de orde. Talent uit de nieuwe generaties zijn schaars en vragen om nieuwe manier van werving, waar employer branding belangrijk is, maar unieke interacties met de doelgroep het verschil maken. Unieke ervaringen versterken jouw positie in de arbeidsmarkt.

Recruitment marketing invullen met de candidate journey

In de veranderende arbeidsmarkt is veranderende arbeidscommunicatie nodig. Aan de hand van een sterke Customer Journey voor kandidaten, Candidate Journey, kunnen unieke ervaringen worden gecreëerd. Waar traditioneel veel bedrijven zitten in de ‘do-fase’, ofwel het tonen van de vacature, gaan wij liever voor een full-experience methode. Vooral als we weten dat ruim 70% van jouw potentiële doelgroep latent op zoek is, waarbij de juiste trigger hen in beweging brengt. Aan de hand van een slimme Candidate Journey bereiken én overtuigen wij jouw ideale werknemer.  Om werknemers aan te trekken is het van belang om jouw werkgeversmerk te blijven versterken, vooral omdat elke werkgever potentieel talent kan bereiken. Op deze manier onderscheid je je ten opzichte van concurrenten en is de kans op het invullen van vacatures groter. Een sterke ‘werken-bij’-campagne heeft een kleinere kans van slagen als jouw werkgeversmerk niet wordt benoemd, vooral als het aanbod schaars is.

Krachtige & creatieve recruitment en employer branding Campagnes

Zoals gezegd is het bereiken van potentiële werknemers niet de grootste uitdaging, maar juist het bewust maken en het overtuigen voor moeilijk invulbare posities. Een krachtige recruitment marketing campagne biedt de oplossing. Daarnaast zorgt een kwalitatief hoogstaande campagne gemiddeld voor lagere kosten per sollicitant dan traditionele manieren van werving.  Wanneer we jouw werkgeversmerk én vraagstukken goed in kaart hebben vertalen we dit naar een creatieve en doordachte campagne. Op basis van jouw doelgroep bepalen we vervolgens de inzet van kanalen én content. Video en andere beelden spelen hierin een belangrijke rol. Op deze manier bedenken, ontwikkelen, realiseren en optimaliseren wij maatwerk recruitment campagnes. We maken hiervoor ondere andere gebruik van zoekmachine adverteren, social media campagnes en e-mailmarketing. Een sterke ‘werken-bij’-pagina is daarnaast de fundering voor de gehele campagne. Wil jij aan de slag met recruitment marketing? Kom in gesprek met een van onze specialisten!

Wil jij jouw werkgeversmerk versterken?

Je kunt ook altijd een mail sturen naar
info@mediadoctors.nl

We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08:30 en 17:00. Op e-mails reageren we binnen één werkdag!

… of even bellen!
0544 76 90 07

Even contact opnemen met Pim?