Waarschijnlijk heb je het al wel meegekregen; op dit moment is er in Nederland een flinke krapte op de arbeidsmarkt. Nog nooit eerder stonden er in Nederland meer dan 300 duizend vacatures open. Hierdoor is het voor veel bedrijven lastig om personeel te vinden. Ik leg je daarom uit hoe jij met recruitment marketing wél nieuwe werknemers aantrekt.
Het belang van Recruitment Marketing
Nieuw talent is niet meer zo makkelijk te vinden. Werkzoekenden willen, voordat ze solliciteren, weten in wat voor een organisatie ze terecht komen. Ze zoeken een bedrijf waarvan de missie, visie, cultuur en het imago bij hen past. Het is dus van belang om deze doelgroep te overtuigen om bij jouw organisatie te solliciteren. Online marketing is hierbij een belangrijke factor! In plaats van dat werkzoekenden naar je toe komen, moet je hen targeten en proberen te ‘verleiden’. Het online werven van personeel wordt ook wel ‘recruitment marketing’ genoemd.
Recruitment marketing
Hoe zorg je ervoor dat kandidaten geïnteresseerd raken in jouw organisatie? Hier zijn 6 punten waar je zeker aan moet denken:
1. Candidate Journey
Zorg ervoor dat je eerst je doelgroep helder in kaart krijgt. In welke fase van werkzoeken zitten ze? Zijn ze überhaupt al op zoek naar een nieuwe baan? Segmenteer je doelgroep bijvoorbeeld in:
- Kandidaten die nog niet weten dat ze op zoek zijn naar een nieuwe baan.
- Kandidaten die zich oriënteren naar potentiële werkgevers.
- Kandidaten die actief op zoek zijn naar een baan.
Voor elk van deze segmenten kan je verschillende content en kanalen inzetten om ze gericht te targeten.
2. Employee Value Proposition (EVP)
Ga eens in de schoenen staan van je doelgroep. Waarom zou ik als werkzoekende bij jouw organisatie komen werken? What’s in it for me? De Employee Value Proposition is de toegevoegde waarde die je organisatie biedt aan de werkzoekende, zoals het salaris, werkomgeving en doorgroeimogelijkheden.
3. Employer branding
Wie ben je als werkgever, en wat heb je te bieden? Denk aan je imago, je uitstraling, je boodschap en de sfeer binnen het bedrijf. Het omvat eigenlijk de hele identiteit. Je employer branding moet ervoor zorgen dat de kandidaten een positief gevoel krijgen bij jouw organisatie.
Maar hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap bij de juiste doelgroep terecht komt? Als bedrijf is het nuttig om actief te zijn op sociale media. Zorg er daarnaast voor dat je website up-to-date is en wees vooral transparant.
4. Werken-bij campagnes
Om écht actief werkzoekenden bereiken, zijn ‘werken-bij’ campagnes effectief. Veel werkgevers plaatsen hun vacatures op Indeed. Een verzamelplek voor allerlei vacatures, waar je meteen je doelgroep bereikt: werkzoekenden! Daarnaast kan je advertenties (LinkedIn/Facebook) en vacaturevideo’s inzetten, maar denk ook eens aan een open dag of een bijeenkomst van het werkveld. Probeer zoveel mogelijk mensen op zoveel mogelijk plekken te bereiken, met als uiteindelijk doel dat ze bij je solliciteren.
5. Employee advocacy
76 procent van werkzoekenden geeft aan dat ze content van ‘normale’ mensen meer vertrouwen dan van een merk. We houden namelijk van menselijk contact. Maak je organisatie zichtbaar met behulp van je medewerkers, oftewel ‘employee advocacy’. Zorg ervoor dat je werknemers berichten over je posten, en bereik zo een doelgroep die je organisatie zelf niet in beeld heeft. Je werknemers worden ‘ambassadeurs’ en brengen hun directe omgeving in contact met je bedrijf.
6. SEO-optimalisatie
Wanneer kandidaten geïnteresseerd zijn in je bedrijf, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je vindbaarheid in Google in orde is. Je website moet op het gebied van SEO goed geoptimaliseerd zijn. Een aantal tips:
Wees opvallend
Je vacaturetekst moet vanaf het begin de doelgroep aangrijpen, om te voorkomen dat ze de interesse kwijtraken en je website verlaten. Wees creatief en vermijd saaie vaktermen.
Denk ook goed na over waar de kandidaat naar op zoek is. Een originele functietitel zal ze nieuwsgierig maken.
Optimaliseer je zoekwoorden
Laat de belangrijkste zoekwoorden een aantal keer terugkomen in je vacature, zoals de functietitel. Gebruik daarnaast eens de keyword planner tool van Google, om te zien welke zoekwoorden je doelgroep het meeste gebruikt, zodat je je vacaturetekst nog verder kan optimaliseren!
Doe aan linkbuilding
Om sneller voor te komen in de zoekresultaten is linkbuilding een effectief middel. Wanneer andere sites doorlinken naar jouw website en/of vacature zal je een hogere domain authority krijgen. Hoe meer domain authority, hoe hoger je website in Google komt te staan. Laat bijvoorbeeld tevreden klanten een link van jou op hun website plaatsen, zodat je relevante en waardevolle links krijgt.
Recruitment marketing is een proces dat je niet van de ene op de andere dag voor elkaar hebt. Hoewel je misschien nog niet op zoek bent naar personeel, is het toch goed om alvast aan de slag te gaan met deze punten. Zo bouw je een goede basis voor wanneer je het nodig hebt.
Wil je graag meer weten over recruitment marketing, dan kan je altijd contact met ons opnemen.