Dit is wat je moet weten!
Onlangs heeft het Apple Event plaatsgevonden waarbij er verschillende nieuwe releases op het gebied van hard- en software zijn aangekondigd. Eén daarvan is de nieuwste versie iOS (15).
Bij Apple is het vraagstuk rondom privacy ook zeker niet onopgemerkt gebleven. Waar de techgigant in iOS 14 al aankwam met een ‘opt-in’ voor het tracken van data vanuit mobiele applicaties, gaat Apple nu nog een stap verder. Een belangrijke nieuwe functie is de “Mail Privacy Protection” (MPP) in Apple iPhone Mail.
Deze update heeft effect op jouw e-mailmarketing strategie en daarmee effect op jouw bedrijf. Weten wat het effect is en wat je kan doen? Lees dan vooral even verder.
Maskeren van IP-adressen
Ik hoor je hersens kraken, “Mail Privacy Protection”? Wat is dat? Mail Privacy Protection geeft de gebruikers van Apple Mail de mogelijkheid om hun IP-adres te maskeren. Dat betekent dus dat de open-rates van jouw mails minder accuraat zullen zijn. Goed om rekening mee te houden.
Wat is het effect op jouw metrics?
De open-rates van jouw mail wordt dus vanuit Apple Mail minder goed meetbaar. Wanneer een gebruiker ervoor kiest om aan alle instellingen van MPP te voldoen, dan wordt alles binnen de mail (zoals afbeeldingen, pixels, etc.) door Apple zelf gedownload en bestempeld als open. Zo komt de open-rate op 100% te staan. Hierna komt de mail pas in de mailbox van de gebruiker terecht, waarna de gebruiker hem zelf kan openen. Dit geeft dus een enorm vertekend en slecht beeld. Vooral wanneer we weten dat het aandeel van Apple Mail zo’n 35% is.
Op deze manier wordt het dus lastiger om “non-openers” of “vaak openers” van mails goed op te volgen in je marketing automation software. Deze triggers zijn nu niet meer betrouwbaar.
Wat kun je doen om hiermee om te gaan?
Is de open-rate binnen jouw e-mailmarketing een belangrijke metric waar jij op stuurt? Dan adviseer ik je om deze metric vanuit een ander perspectief te bekijken. Een opening van een mail zegt daarnaast natuurlijk niet alles, metrics als clicks of daadwerkelijke conversies zijn natuurlijk van groter belang. Focus je daarnaast bijvoorbeeld op gebruikers die voldoen aan meerdere eisen. Hoe meer interactie, hoe meer interesse!
Kortom, verleg je focus van open-rate naar andere metrics om te bepalen of jouw e-mailcampagne een succes is. Maak daarnaast al je linkjes in jouw mailing meetbaar, bijvoorbeeld door het toevoegen van een UTM-trackingcode. Op deze manier kun jij jouw contacten segmenteren en een score geven, wat als trigger kan gelden in jouw marketingfunnel.