Wanneer je advertentiecampagnes uitrolt voor je bedrijf wil je natuurlijk weten wat deze opleveren en welke advertenties het meest succesvol zijn. Google Ads werkt daarom met ‘attributiemodellen’. Een attributiemodel schrijft een conversie (aankoop, inschrijving, etc.) van een klant toe aan één of meerdere klikken op jouw campagne.
Hoe werkt een attributiemodel?
Consumenten interacteren gemiddeld zeven keer met een merk voordat een conversie plaats vindt. Door middel van een attributiemodel kun je de interacties van de klant een bepaalde waarde meegeven. Dit geeft je meer inzicht in de prestaties van je campagnes en de customer journey van je klanten.
Stel je ziet op Instagram een advertentie van mooie schoenen en klikt hierop. Later die week Google je de naam van het bedrijf waar je de schoenen zag en klikt op een Google Ads advertentie. Die avond besluit je de schoenen te kopen en gaat direct naar de website van het bedrijf waar je de schoenen zag. Er zijn drie verschillende interacties geweest die hebben bijgedragen aan de conversie. Afhankelijk van het attributiemodel wordt de conversiewaarde verdeeld over het aantal klikken.
Met deze data kom je erachter welke interacties, campagnes en advertenties de meeste conversies opleveren. Hiermee kun je je tijd en geld effectiever inzetten.
Verschillende soorten attributiemodellen
Op dit moment heeft Google Ads zes verschillende attributiemodellen om in te stellen:
Last-click model
Dit is het standaard model dat ingesteld staat in Google Ads. Bij dit model wordt de conversie toegekend aan de laatste advertentie waarop de klant heeft geklikt in de customer journey.
First-click model
First-click werkt hetzelfde als last-click, maar hierbij wordt de conversie volledig toegekend aan de eerste advertentie waarop de klant heeft geklikt.
Lineair model
Verdeelt de attributie evenredig over alle interacties. Stel; de klant heeft vijf advertenties aangeklikt en uiteindelijk een conversie opgeleverd, dan krijgen deze advertenties allemaal 20% attributie toegekend.
Time Decay model
Het time decay model kent de meeste waarde toe aan de klik die het dichtst bij de conversie zit. Zo krijgt de allereerste klik de minste waarde en de laatste klik de meeste waarde. Dit model wordt vaak gebruikt op de lange termijn, dus voor campagnes die een langere periode actief zijn.
Position-Based model
Geeft 40% aan de eerste en laatste interactie, de overige 20% wordt verdeeld tussen alle interacties daartussen. De eerste klik heeft de aandacht getrokken, dus deze krijgt 40% toegekend. De laatste klik heeft een conversie opgeleverd, dus deze krijgt ook 40%. Alle klikken daartussen zijn de ondersteuning van de customer journey, en verdelen 20%.
Data-Driven model
Het data-driven model is het meest recente model van Google Ads. Het gebruikt machine learning. Het vergelijkt de paden van klanten die tot een conversie komen met de paden van klanten die niet tot een conversie komen. Zo kan het algoritme ontdekken welke combinatie van advertenties het meeste effect hebben en zo de attributie per advertentie verdelen.
De nieuwe standaard
Op dit moment is het last-click model de standaard bij Google Ads. Bij dit model gaat bijna altijd wel data verloren. Want over het algemeen hebben klanten meer dan één contactmoment nodig om tot de conversie te komen.
Google Ads gaat daarom begin 2022 het data-driven model als nieuwe standaard aanbieden. Dit model was tot voor kort alleen beschikbaar voor grotere adverteerders, met veel conversies. Maar Google heeft aangekondigd het binnenkort voor iedereen beschikbaar te maken. Je krijgt met het data-driven model een veel completer beeld van het effect van de advertenties in je campagne.
Check dus Google Ads regelmatig, zodat je zo snel mogelijk overstapt op data-driven attributie en je campagnes kan optimaliseren. Hou onze kanalen ook goed in de gaten, want wij zullen hier zeker nog over schrijven!
Wil je nog meer weten over Google Ads attributiemodellen, of heb je een andere vraag? Stuur gerust een bericht of bel ons!