Online groeien valt of staat met het kiezen van de juiste kanalen. Je wilt daar aanwezig zijn waar jouw doelgroep zich begeeft. Aan de hand van online marketing kun je goed jouw doelgroep bedienen, maar voor welke kanalen ga je? Aan de hand van dit stappenplan ga ik je helpen en weet jij welke kanalen voor jou relevant zijn.
Weet welke kanalen jouw doelgroep gebruikt
Zoals vaak in de wereld van online marketing is het doen van onderzoek van groot belang voor een gedegen marketingstrategie. De eerste stap is dan ook om te analyseren welke kanalen jouw doelgroep gebruikt. Dat kun je op verschillende manieren doen, maar het is het beste is om te kijken hoe je personen nu jouw website bezoeken. Aan de hand van Google Analytics kun je achterhalen welke kanalen zorgen voor (converterend) verkeer.
Wanneer je weinig verkeer op je website hebt is het raadzaam om te kijken hoe de doelgroep zich oriënteert naar jouw product of dienst. Aan de hand van verschillende zoekwoordplanners, zoals die van Google, kun je zien hoeveel zoekvolumes op jouw merk, product of dienst zit. Ook zie je er wat minder commerciële zoekintenties, zodat jij achterhaalt welke pijnpunten bij de doelgroep zit. Een ideale touchpoint om in te springen met waardevolle content. Consumenten kiezen namelijk twee keer zo snel voor bedrijven waar ze eerder in het zoekproces al eens van gehoord hebben.
(Tipje van de sluier: de kans is groot dat jij zichtbaar moet zijn in de zoekmachine.)
De meest waardevolle informatie haal je daarnaast uit een doelgroeponderzoek. Voor sommige doelgroepen staan er op internet ook onderzoeken vermeld. Voorafgaand aan een doelgroeponderzoek ga je aan de slag met het maken van een persona, waarin je jouw ideale doelgroep vormt geeft. Aan de hand van dit profiel ga je in gesprek met personen uit deze doelgroep en vraag je welke kanalen ze gebruiken. Vraag daarnaast direct tegen welke pijnpunten of bedreigingen ze aanlopen, zodat je hierop kan inspelen met jouw content.
Maak een customer journey
De volgende stap is het maken van een customer journey. De customer journey brengt in kaart welke fases jouw doelgroep doorloopt voor het afnemen van een product of dienst. Elke fases heeft dan ook weer kanalen die passen bij de fase van de doelgroep. Daarom is het ene kanaal beter voor de betreffende fase van de klantreis en het andere kanaal voor de andere fase. Wij maken gebruik van het See-Think-Do-Care model van Google.
Heb jij een nieuw product of dienst waar weinig zoekverkeer op is? Richt je dan eerst op de kanalen voorin de customer journey. Zo kan het schrijven van een blog de interesse bij jouw doelgroep aanwakkeren in de eerst fase en zorgt Google Shopping ervoor dat de klant het product koopt in de aankoopfase.
Bepaal of de kanalen passen bij jouw doelen
Nu je weet welke kanalen jouw doelgroep gebruikt en welke fases de potentiële klant doorloopt is de laatste stap om de kanalen af te stemmen met de doelstellingen die je hebt.
Ga je voor bereik om het merk te branden? Richt je dan kanalen als Google Display Network of advertenties op social media. Richt je meer op harde conversie als leads of online omzet? Zorg er dan voor dat je organisch en betaald goed zichtbaar bent in zoekmachines als Google en Bing. Of wil je loyale klanten belonen? Dan kan e-mail goed voor jouw bedrijf werken.
Heb jij moeite met het kiezen van kanalen of zou je graag advies? Neem contact op met onze online marketing specialisten!