Luc, onze merkstrateeg, houdt zich bezig met merkgroei van onze klanten. Om het meeste uit het merk te halen, is een goede strategie vanuit een sterke positionering van belang. Om de basis hiervoor te leggen, houdt Luc strategiesessies bij klanten en doet hij vervolgens verder onderzoek. We hebben hem in deze blog gevraagd wat een strategiesessie is, waarom deze van belang is, wat het vervolg op een strategiesessie is en wat het voor meerwaarde heeft voor onze klanten.
Waarom doen we een strategiesessie?
Zonder te weten wat het bedrijf uniek maakt, welke doelgroep wordt bediend, welke kansen er in de markt liggen en wat het DNA van het bedrijf is, kunnen we niet het optimale halen uit de online campagnes die we uitvoeren. We slaan een brug tussen het management en de marketingafdeling. Belangrijk is dat elke uiting vanuit dezelfde gedachte wordt gecommuniceerd. Of dit nou offline of online marketing betreft.
Dit is wat wij bedoelen met ‘een strategiesessie’
Er zijn wel meerdere partijen die sessies uitvoeren. De één noemt het een merksessie, de ander een werksessie en wij noemen het een strategiesessie. Wat wij hiermee bedoelen is een interactieve sessie bij de klant op locatie. In deze sessie gaan we dieper in op het merk, de doelgroep en de concurrentie. We baseren dit op het MDC-model van Riezebos & Van der Grinten.
Een greep uit de klanten die al een strategiesessie hebben gedaan.
Hoe bepalen we of er een strategiesessie nodig is?
Wij zijn gespecialiseerd in online marketing, zoals: SEA, SEO, Social Advertising op verschillende social mediakanalen en e-mailmarketing. Om het beste resultaat uit deze kanalen te halen, is een onderbouwde strategie van belang. Zonder echte sturing, zal er geen uniformiteit zijn in de uitingen en levert dit niet het gewenste effect op. Daarom is het van belang, voordat we beginnen met onze online marketingdiensten, dat we weten wie de klant is, wat ze precies doen, wat het bedrijf uniek maakt en wat de concurrentie doet. We zien vaak, als nieuwe klanten binnenkomen, dat zij deze onderwerpen enigszins voor ogen hebben. Maar het is nergens vastgelegd, het wordt niet intern met collega’s gedeeld en helemaal scherp hebben ze het niet. Dan weten we dat een strategiesessie nodig is, om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Dit vormt de basis voor alle uitingen die zullen volgen.
Wat doen we tijdens de strategiesessie?
Merk
Tijdens de sessie, meestal bij de klant op kantoor, gaan we als eerste in op het merk: Wat is de historie van het bedrijf, wat is de missie en visie, wat zijn de kerncompetenties, welke doelstellingen zijn er, welke merken worden er binnen het bedrijf gevoerd, wat is de cultuur binnen het bedrijf en wat vinden medewerkers belangrijk.
Doelgroep
Vervolgens gaan we samen kijken naar hoe de doelgroep eruit ziet. Wie zijn ze, wat doen ze in hun vrije tijd, wat voor soort werk of opleiding hebben ze, tegen welke problemen lopen ze aan en waarom hebben ze deze dienst of dit product nodig? Op deze vragen proberen we, in eerste instantie, antwoord te krijgen vanuit klantperspectief.
Concurrentie
Tot slot richten we ons in de sessie op de concurrenten. Wie zijn de concurrenten, wat doen zij goed of juist niet. Welke alternatieven zijn er voor de producten/diensten, welke bedreiging vormen toekomstige toetreders en wat zijn de categorisatie factoren binnen de markt.
Categoriseren en onderscheiden
Categorisatie is een belangrijk onderdeel van positioneren. Categoriseren is de manier waarop ons brein producten en diensten in groepen indeelt. Het is een geautomatiseerd proces in ons brein. In ons dagelijkse leven doen we dit constant. Denk bijvoorbeeld aan de eerste indruk die je van iemand hebt, op basis van de kleding die hij/zij draagt of hoe verzorgt diegene er uitziet. Een goed voorbeeld hiervan voor merken is bijvoorbeeld dat Duitse automerken geassocieerd worden met betrouwbaarheid en fastfood wordt gezien als ongezond. Dat wil niet zeggen dat elke Duits automerk betrouwbaar is, of elk soort fastfood ongezond is. Maar als merk (of bij het betreden van een nieuwe markt) is het wel belangrijk om je bewust te zijn van deze categorisatie factoren en welke categorie consumenten jouw merk indeelt.
Vaak wordt gezegd dat een bedrijf onderscheidend moet zijn. Het gevaar hierbij is dat je té onderscheidend bent. Zo neemt de consument jouw merk niet in zijn of haar overweging. Het is belangrijk dat een bedrijf zich dus in (de juiste) categorieën wordt ingedeeld door de consument. En natuurlijk wil je wel opvallen binnen deze categorie. Dus zorg ervoor dat jouw merk goed wordt gecategoriseerd, om je vervolgens binnen deze categorie te onderscheiden.
Op zoek naar de ‘sweet spot’
Tijdens de sessie zijn we samen dieper ingegaan op het merk, de doelgroep en de concurrenten vanuit klantperspectief. We willen zeker weten dat de besproken punten geen ander – of rooskleurig – beeld geeft van het beeld dat de doelgroep van het merk heeft. Of dat het beeld van het management niet wordt gedragen door de rest van de organisatie. Daarom gaan we na de sessie altijd de informatie valideren door middel van interviews met zowel klanten als medewerkers. Wat is het beeld dat zij hebben? Wat vinden beide doelgroepen écht belangrijk? Daarin zoeken we naar raakvlakken tussen beide, dat is de ‘sweet spot’ waarover je wil communiceren. Want uiteindelijk gaat het erom dat wat je communiceert echt wordt geleefd door je medewerkers én dat het relevant is voor de doelgroep.
Vanuit al deze informatie bepalen we de strategie die het beste past bij het merk. Wat willen we uitstralen en wat juist niet? Want strategie gaat over keuzes maken, je kan niet alles voor iedereen zijn. En vaak geldt: ‘less is more’. We maken een overzichtelijke presentatie waarin dit verhaal en de gewenste uitstraling tot leven komt.
Op weg naar succes
Nu er bepaald is hoe het bedrijf zich verhoudt tot de markt en welke positie kan worden ingenomen, wordt een actieplan opgesteld. Hierin bepalen we welke diensten nodig zijn om de gewenste doelen te behalen. Dit is meestal een mix van één of meerdere van onze diensten, zoals: SEO, SEA, Linkbuilding, Social Media Advertising of één van onze andere online marketing diensten. Naast onze diensten, blijkt ook regelmatig dat er een aanscherping van bijvoorbeeld de huidige huisstijl nodig is. De huidige positionering of huisstijl sluit bijvoorbeeld niet (meer) aan bij de doelgroep en de merkidentiteit van het bedrijf. Daarvoor schakelen we de expertise van onze partners in. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe website, nieuwe foto’s, aanpassingen aan de tekst op de website of een bedrijfsvideo. Wij nemen hierin de rol van projectmanager op ons, zodat alles aansluit bij de vooraf bepaalde strategie en identiteit.
Vervolgens bepalen we op welke kanalen we de doelgroep het beste kunnen bereiken. Dit is meestal een mix van meerdere kanalen, zoals: Google, YouTube, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, TikTok etc.
Waar en wat de doelgroep te zien krijgt, bepalen we aan de hand van het brand building model, wat in de basis dezelfde opbouw heeft als het See, Think, Do, Care model van Google en met het, in het marketinglandschap alom bekende, AIDA-model.
En nu actie!
Als het plan compleet is en alles is geregeld, gaan onze online marketing specialisten aan de slag met de online marketing!
We sturen bij en passen aan waar nodig. We blijven constant aan de bal, zodat we mee kunnen bewegen met de markt en kunnen inspelen op kansen die zich voordoen. Want dat er constant verandering plaatsvindt, is een gegeven binnen het online marketinglandschap.
Dus, waarom doen we nou zo’n strategiesessie?
Het vormt de basis waaraan we al onze uitingen aan koppelen. Als deze basis niet goed staat, kan het zijn dat de boodschap niet goed overkomt wat het bedrijf wil uitstralen en hoe de doelgroep het bedrijf ervaart. Het zorgt ervoor dat wij en onze klanten de beste resultaten kunnen behalen. Niet op aannames maar op getoetste en onderbouwde ervaringen en data. Het zorgt ervoor dat we de identiteit van het bedrijf op relevante wijze kunnen overbrengen aan de doelgroep.