Spelletjes inzetten in jouw marketingcampagne om zo bepaald gedrag te stimuleren? Ja, dat werkt heel goed. Het spelen van spelletjes is namelijk iets wat iedereen graag doet, van jong tot oud. Spelletjes zorgen voor plezier, competitie én prijzen. Vooral dat laatste zorgt er voor dat personen te motiveren zijn om deel te nemen, een belangrijke trigger dus. Hoe dit werkt leg ik je uit in deze blog.
Wat is gamification?
Gamification is een populaire manier om klantenbetrokkenheid en -loyaliteit aan te moedigen. Door elementen uit spelletjes toe te passen, kunnen bedrijven een campagne creëren die leuk en aantrekkelijk is. Vaak ligt de focus van gamification bij het genereren van leads, het verhogen van loyaliteit aan merken en het verhogen van het aantal sales. Ook wordt gamification ingezet voor het verhogen van het aantal sollicitanten bij moeilijk invulbare vacatures.
Denk bij het inzetten van gamification aan spellen als het Rad van Fortuin, een ‘Tinder voor producten’ en een kraskaart.
Waarom werkt gamification?
Gamification is een dus een marketingtool dat gebruikt kan worden om potentiële klanten te binden aan jouw dienst, product of merk. Door spelelementen in jouw marketingcampagnes te verwerken kun je er voor zorgen dat de consumenten actief bij jouw merk betrokken zijn. Bovendien kan gamification ook worden gebruikt om de verkoop te stimuleren door klanten aan te zetten tot aankopen.
Gamification werkt vooral goed door het feit het de interactie met de doelgroep verhoogt. Door bepaald gedrag te vertonen beloon je ze, waardoor je over waardevolle informatie gaat beschikken die je vervolgens weer helpen om de kans op een aanvraag of aankoop te verhogen.
het inzetten van gamification kan op verschillende manieren, zoals op jouw landingspagina, maar ook in e-mailcampagnes of social media advertenties. Zelf experimenteren we dagelijks met het inzetten van gamification en zien bij verschillende campagnes goede en verbeterde resultaten ten opzichte van campagnes zonder gamification. Onderzoek van BadgeVille laat ook zien dat gamification werkt. Zo zorgt het voor gemiddeld 20% meer conversies, in de zin van leads of aankopen. Gamification zorgt verder voor:
- Een stijging (tot wel 50%) in verbondenheid met jouw merk;
- Een stijging van 30% in de mate van loyaliteit en wederkerigheid bij jouw product of dienst;
- Het stimuleren / verhogen van conversie in het aankoopproces met wel 30%.
Gamification inzetten?
Benieuwd naar het effect van gamification? Wij beschikken over tools om van jouw campagnes een succes te maken. Neem vrijblijvend contact op!