+51% organische sessies binnen een kwartaal voor de KNWU Fondo
Sinds januari van dit jaar zijn we werkzaam voor de trainingsapp van de KNWU, genaamd Fondo. Deze app is erop gericht om fietsers te helpen en te begeleiden bij het behalen van hun fietsdoelen. De website en app geven de echte fietsliefhebbers antwoord op al hun vragen omtrent fietsen, of het nu gaat om wielrennen, mountainbiken of gravelbiken. Samen zijn wij gaan kijken hoe wij de website van Fondo organisch beter vindbaar kunnen maken, want we geloven erin: als we organisch een goede positie in de markt claimen, dan wordt de Share of Search van Fondo groter! We zijn pas een kwartaal bezig, maar overtreffen nu onze eerste doelen al! We nemen je graag mee..
Onze doelstelling voor het eerste kwartaal
In de eerste fase van onze samenwerking richten wij ons enkel op het vergroten van de zichtbaarheid van de online kennisomgeving van de app. In eerste instantie was het doel om organisch met SEO de contentproductie verder op gang te brengen op basis van kansrijke zoektermen. Naast dat dit organisch meer verkeer oplevert, zorgt dit ook voor meer beschikbare kennis voor de gebruikers. De doelstelling voor het eerste kwartaal was om de organische sessies met 15% te laten stijgen. Deze doelstellingen zijn jaar op jaar als van kwartaal op kwartaal. In de eerste fase richten we ons op om de bezoekers kennis te laten maken met Fondo en richten we ons eerst op websiteverkeer.
Wat hebben we gedaan?
Allereerst zijn we gaan kijken naar de huidige indeling van de kennisbank. Op basis van een uitgebreid zoekwoordonderzoek zagen wij dat er nog veel te halen viel in het aanmaken van nieuwe categorieën. Zo kan de Fondo gebruiker van al zijn fietskennis voorzien worden op één plek voor alle vragen omtrent fietsen. Daarom zijn wij in de huid gekropen van de fietsliefhebber en zijn we nagegaan wat de contentbehoefte is van deze doelgroep. Door vragen te stellen aan de fanatieke fietser zijn wij nagegaan wat voor content cornerstones er nog ontbraken binnen de kennisbank. Naast de teksten die intern door de deskundigen van de KNWU geschreven werden, hebben we ook gekeken naar welke content er geproduceerd kon worden door de partnerorganisaties van Fondo, en werkten we nauw samen met de vakmensen van AGU, Shimano, BORN en Sportmedisch Centrum Papendal omtrent het specifieke onderwerp. Hierdoor konden we ervoor zorgen dat elk artikel van de beste specialistische kennis werd voorzien en werd iedereen in zijn eigen kracht gebruikt!
Voor het eerste kwartaal hebben we ervoor gekozen om als nieuwe categorie ‘’wielerevents’’ toe te voegen, gezien het feit dat gebruikers vaak met een doel voor ogen trainen, namelijk een toertocht, gran fondo of cyclo. Hiervoor zijn artikelen geschreven voor bekende toertochten in combinatie met hoe je ervoor kunt trainen met Fondo.
Ook hebben we in samenwerking met AGU een categorie aangemaakt voor ‘’fietskleding’’, om de gebruiker te kunnen voorzien van de beste informatie omtrent kleding, per verschillende fiets discipline.
Naast dat we deze nieuwe categorie hebben aangemaakt, hebben we de bestaande categorieën uitgebreid op basis van ontbrekende content en is er content herschreven met het oog op het focus zoekwoord.
Onze samenwerking
Aan de hand van het zoekwoordonderzoek, werken wij voortdurend een contentplanning bij. Hierin staat welke teksten er wekelijks door wie geschreven moet worden. Ook staat hierbij aangegeven wat het focus zoekwoord moet zijn en wat de onderliggende subonderwerpen zijn die erin behandeld moeten worden. Aan de hand hiervan schrijft de KNWU, of een van de partners, de content, die wij weer SEO technisch controleren. Zo houden we elkaar goed scherp!
Martin Faes – KNWU: “De specialisten van Media Doctors weten perfect wat er voor nodig is om succesvol te worden in Google. Dankzij hun expertise weten wij op ieder moment welke content wij – of onze partners – moeten produceren. We hebben hierin een goede balans weten te vinden tussen content die geproduceerd moet worden en content die onze achterban van ons verlangt. De eerste resultaten zijn veelbelovend en verbazen mij tegelijkertijd niets. Dankzij de soepele samenwerking met Media Doctors maken wij een prachtige organische groei door, waardoor het product Fondo merkbaar aan bekendheid en zichtbaarheid wint.”
De resultaten van onze samenwerking
Na het eerste kwartaal hebben wij een organische groei in sessies kunnen behalen van maar liefst 51%! Maar ook ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022 is het aantal sessies met een flinke 27% gestegen. De doelstelling van jaar op jaar en dus ook van kwartaal op kwartaal zijn dus ruimschoots gehaald. Veel meer dan een wieldikte, blije gezichten dus! 💪
Demarreren naar nog meer online succes!
Wij zijn nog zeker niet klaar met Fondo en kijken ernaar uit om samen met hen hard te werken om heel Nederland nog meer aan het fietsen te krijgen. Wij blijven de kennis uitbreiden met kwalitatieve blogs om de doelgroep nog beter te kunnen voorzien van fietskennis. Naast dat we hiermee de gebruikers beter kunnen informeren, vergroten we hiermee ook de zichtbaarheid en naamsbekendheid voor Fondo als merk. De eerste resultaten zijn al heel erg mooi, maar we kijken uit naar meer succes in de toekomst!