Dat was het dan; 2021 zit er alweer op. Het jaar verliep net als 2020 anders dan we hadden verwacht. We werkten thuis, hadden voorzichtig weer wat feestjes, maar sloten het helaas met lockdown nummer vijf af. In zulke onvoorspelbare tijden is het fijn dat er verschillende trends zijn ontstaan in 2021 die in 2022 alleen nog maar groter worden. In deze blog licht ik een aantal van deze trends toe, zodat jij weet waar je komend jaar aan toe bent.
Trends voor 2022 die je leest in deze blog:
- Shorts worden steeds belangrijker bij content creatie;
- Google Responsive Search Advertenties (RSA) wordt de nieuwe manier van adverteren;
- Online privacy zorgt ervoor dat het verkrijgen van First Party Data (1P-Data) een must is;
- Research Online Purchase Offline (ROPO) wordt nadrukkelijk aanwezig;
- Inhaken op de actualiteiten.
Shorts nemen de overhand in content creatie
We zagen in 2021 TikTok weer een extreme stijging maken in gebruikersaantallen. De reden dat het platform zo een groot succes is komt door de doorlopende gebruikerservaring. Door de stijging in populariteit van TikTok krijgen shorts steeds meer aandacht. Shorts zijn korte video’s, die inspelen op de korte spanningsboog die veel mensen tegenwoordig hebben. We hebben geen zin om video’s van een paar minuten te bekijken en we willen het liefst binnen enkele seconden de clou van de video weten.
In 2022 gaan we dit steeds meer terug zien en is het belangrijk om hierop in te haken. Op Instagram hebben we al Instagram Reels, YouTube heeft YouTube Shorts, Pinterest heeft een Kijk-tab op de home en ook Snapchat heeft 250 miljoen geïnvesteerd om een kloon van TikTok te lanceren binnen hun app.
Shorts zijn niet alleen interessant om op organische wijze meer naamsbekendheid te genereren voor jouw merk. Het adverteren hierop werkt ook verbazingwekkend goed. Het afgelopen jaar heeft G-Star RAW een campagne gelanceerd van hun samenwerking met rapper Snoop Dogg. De campagne bestond uit een video met passende rap muziek door Snoop Dogg, een beat die niet meer uit je hoofd gaat. De organische video is maar liefst 9,4 miljoen keer bekeken en de #SayItWitchaBooty zorgde voor een hoop extra engagement.
Google responsieve zoekadvertenties (RSA) is de nieuwe manier van adverteren
Google wordt steeds slimmer door de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (AI). Dit zorgt ervoor dat steeds meer handelingen in systemen als Google Ads geautomatiseerd worden. Op basis van data leert het systeem wat wel en wat niet werkt. Data werkt immers beter dan afgaan op het onderbuik gevoel. Aan de hand van data worden advertenties slimmer en dus beter. Klinkt super toch? Minder werk voor marketeers? Dat is dan weer net niet het geval.
Voorheen werd er voornamelijk gebruik gemaakt van Expanded Text Ads (ETA’s). Bij deze advertenties bepaal je zelf welke koppen en beschrijving de advertentie heeft. Hierdoor schrijf je vaak meerdere advertenties bij een advertentiegroep. Responsive Search Ads (RSA’s) werken anders. Hierbij geef je tot 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen mee aan de advertentie. Op basis van zoekintentie kan Artificial Intelligence (AI) bepalen welke koppen en beschrijvingen het best getoond kunnen worden. Dit om een zo goed mogelijk resultaat te behalen.
Kunstmatige intelligentie kan op basis van voorgaande data een heleboel leren, doelgroepen nauwkeurig bepalen en budget sturen naar daar waar de meeste conversies plaatsvinden. Toch moet deze data ergens vandaan komen, zoals het breder insteken van zoekwoorden. Dit zorgt ervoor dat er meer verschillende mensen jouw advertentie te zien krijgen, dus ook mensen die niet in jouw doelgroep vallen en niet converteren. Het is belangrijk om deze zoekwoorden te blijven optimaliseren en bepaalde zoektermen uit te sluiten.
De AI ontwikkelingen zorgen er dus voor dat je minder handmatige handelingen hebt bij het opzetten van je advertenties, maar zorgt wel voor nieuwe handelingen. Dit bestaat voornamelijk uit het sturen van Google Ads en het zorgen dat bepaalde grenzen niet overschreden worden. Het is van belang dat conversies en de daarbijbehorende conversiewaarden goed worden ingesteld, wil het machine learning-systeem van Google Ads goed gevoed worden. Bij een webshop stuur je automatisch op conversiewaarde (omzet), maar ook met leadgeneratie is die van belang. Laat Google Ads weten welke conversies voor jou meer waard zijn.
Online privacy zorgt ervoor dat het verkrijgen van eigen data een must is
Data is de basis voor sterke online marketing. Op basis van data vul jij jouw marketing funnel en zorg je ervoor dat jij jouw doelgroep bereikt. Je hebt vast gemerkt dat de digitale privacy van personen steeds belangrijker wordt. Zo zorgde de iOS15-update er afgelopen jaar voor dat data uit e-mails minder goed te meten is en konden bepaalde doelgroepen in Facebook Ads al minder goed bereikt worden. Het komende jaar gaan we online nog een stapje verder en gaan we langzaam naar een tijdperk waar alle third party cookies komen te vervallen. Goed voor de privacy, maar niet voor jouw marketingactiviteiten.
Het verkrijgen van eigen data is in 2022 dus een must. Investeer tijd in het uitzoeken welke data jij van jouw doelgroep nodig hebt en hoe je deze gaat verkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan het verrijken van jouw CRM-systeem of doe onderzoek bij jouw doelgroep. Alleen zo zorg jij ervoor dat jij jouw online marketing doelen behaalt.
Research Online Purchase Offline (ROPO)
Research Online Purchase offline – ook wel ROPO – zagen we het afgelopen jaar al veel. Corona zorgde ervoor dat winkels gesloten waren, net zoals in de tijd waarin we nu leven. Toch zijn er kansen voor deze winkels op online gebied. Zo zijn er mensen die online oriënteren wat ze willen kopen en dit offline ophalen en afrekenen. Ik verwacht dat deze trend zich blijft voortzetten in 2022.
Daarbij helpt Google een handje. Zo heeft het bepaalde features waarbij je dit terugziet, zoals vertoningen in Google Maps, waarbij de zoekmachine aangeeft waar je bepaalde producten kan kopen.
Ook zijn er andere features onderweg. Door middel van bepaalde Shopping Ads kun jij jouw offline voorraad promoten: LIA, Local Inventory Ads. Zo geef jij, middels een feed, in jouw shopping advertentie aan wat desbetreffende voorraad van bepaalde producten is. De advertentie wordt weergeven op basis van locatie en is extra opvallend door het in winkel stickertje. Zo hoef je niet te wachten op bezorgtijden en wordt je ook niet teleurgesteld in de winkel. LIA is nog niet beschikbaar in Nederland, maar ik heb goede hoop dat de uitrol begin 2022 komt.
Haak in op de actualiteiten om relevant te zijn
Coolbue sprong er dit jaar uit met hun inhaker op de Crypto trend. De CEO Pieter Zwart introduceerde dit jaar een samenwerken met een grote europese speler waarmee zij hun eigen crypto currency ‘Pay per Note’ ontwikkeld hebben. Een creatieve campagne die zorgde voor directe alertheid van de kijker door de indrukwekkende intro. Verder roepte de campagne interactie op met de consument.
Heb jij de campagne gemist? Bekijk hem hieronder zelf.
De campagne zorgde dus voor een groot bereik en veel interactie. Ik verwacht in 2022 meer van dit soort grote online campagnes. De uitdaging zit hem in het snel opzetten en uitwerken van de campagne daar helpt ons team je uiteraard graag bij.
Meer automatisering, personalisering en video content
Er gaat veel veranderen in de online wereld dit jaar. Door automatisering en AI gaan deze veranderingen nog sneller dan in 2021. We gaan hopelijk gebruik kunnen maken van LIA in Google shopping om zo meer offline verkopen te genereren. Qua content creatie liggen de verwachtingen hoog dit jaar. We gaan steeds meer video content terug zien. Onze spanningsboog is steeds korter, dus creëer content die direct aanspreekt een snel naar de clou gaat. Tot slot zorgt het inspelen op de actualiteit voor een groot bereik en interactie, wellicht iets waarmee jij in 2022 kunt uitblinken.