Voor CDA Oost Gelre hebben wij voor de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 een campagne gedraaid. Tijdens de campagne hebben wij stemmers in Oost-Gelre bereikt met advertenties van CDA. En met resultaat: CDA Oost-Gelre is wederom de grootste partij in Oost-Gelre. Een mooi resultaat voor een mooie campagne. We nemen je in deze case kort mee in onze aanvliegroute.
Drie fases
We hebben de campagne opgedeeld in drie fases. We hebben in de fases toegewerkt naar de verkiezingen van 16 maart (14 maart eerste stemdag).
De eerste fase
In de beginfase hebben we ingezet op beelden met algemene standpunten, vormgegeven als afbeeldingen zoals de onderstaande voorbeelden.
De tweede fase
In de fase erna zijn we met partners aan de slag gegaan om beelden te maken. Zo zijn er foto’s en video’s gemaakt. De foto’s van de partijleden zijn in de tweede fase ingezet. Door standpunten te koppelen aan de partijleden, zijn de advertenties persoonlijker geworden. In de resultaten zien we dan ook terug dat er vanaf dat moment hogere betrokkenheid is geweest met de uitingen.
Deze persoonlijke beelden hebben voor een daling in de kosten gezorgd. Het verschil in kosten tussen persoonlijke berichten en algemene berichten was €0,012 voor algemene afbeeldingen en €0,006 voor persoonlijke afbeeldingen. De persoonlijke afbeeldingen zijn hieronder afgebeeld.
De derde fase
In de laatste fase hebben we ook video’s in kunnen zetten. Bij deze berichten zien we een toename in betrokkenheid van 78%. Door deze verhoogde betrokkenheid daalde de kosten nog eens naar €0,004 per videoweergave. Hieronder staan twee voorbeeldvideo’s die we tijdens de campagne hebben ingezet.
Locatie en onderwerp
De berichten zijn we gaan targetten op locaties, gekoppeld aan onderwerpen die relevant zijn voor mensen op die locaties. Een paar voorbeelden over welke onderwerpen waar werden getoond:
- In het buitengebied standpunten over woningsplitsing
- In de kleine dorpen standpunten over basisschool behoud in de kleine kernen
- In het buitengebied standpunten over energietransitie
Doelgroep en onderwerp
Naast onderwerpen aan locaties te koppelen, hebben we ook onderwerpen aan doelgroepen gekoppeld. Een aantal voorbeelden zijn:
- Starterswoningen voor jongeren
- Jongerenraad voor jongeren
Kandidaten vooral zichtbaar in eigen omgeving
Ook hebben we partijleden voornamelijk in hun eigen plaats zichtbaar gemaakt, voor nog hogere betrokkenheid.
Een paar feiten uit de campagne
- De meeste betrokken doelgroep was tussen de 25 en 44 jaar oud.
- Betrokkenheid tussen mannen en vrouwen was nagenoeg gelijk (48,9% vs. 51,1%)
- Hoge mate van betrokkenheid in de kleine kernen
- Meeste betrokkenheid bij advertenties over woningbouw
- Bereik Instagram en Facebook nagenoeg gelijk
We zijn blij dat CDA met ons in zee is gegaan en dat we dit samen hebben mogen belonen in een mooie campagne. Afgelopen vrijdag was CDA hier om de campagne te evalueren en hebben we een borrel gedronken op het feit dat ze wederom de grootste partij van Oost Gelre zijn geworden.