Tegenwoordig gebruik je Google in allerlei manieren om dé juiste winkel te vinden die voldoet aan jouw behoeften. Denk maar eens aan het vinden van jouw favoriete kledingmerk in een onbekende stad. Vaak is het antwoord hiervoor te vinden in Google. Voor SEO, zoekmachine optimalisatie, zijn er verschillende strategieën die je kan toepassen, in dit geval is dit lokale SEO. We vertellen je graag welke middelen je hiervoor in kan zetten om je lokale vindbaarheid te vergroten.
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is het vindbaar maken van jouw bedrijf in het gebied waarin je doelgroep zich bevindt. Jouw doelgroep heeft vaak zoektermen naar een product of dienst in combinatie met een plaats of regio waar ze graag voorzien willen worden. Hierop kan jij jouw SEO strategie op aanpassen. Er zijn verschillende middelen die je in kan zetten om je bedrijf lokaal vindbaar te maken:
- Google My Business;
- Landingspagina’s op basis van zoekopdrachten met een plaatsnaam of regio.
Google My Business inzetten voor lokale SEO
Google My Business is een platform binnen Google waarin jij jouw bedrijf kan beheren. Het biedt jouw de mogelijkheid om te communiceren met je klanten en om ze te informeren over jouw bedrijf. Hoe kan je google my business optimaal inzetten? Optimaliseer de volgende onderdelen:
- Bedrijfsinformatie: Vertel in een kort en krachtig verhaal waar jouw bedrijf van dienst mee kan zijn. Verder kan je de locatie van je bedrijf vermelden, contactgegevens zoals telefoonnummer het telefoonnummer van je bedrijf.
- Foto’s van jouw bedrijf: Maak foto’s van de buitenkant van je bedrijf, plaats foto’s van je personeelsteam en maak foto’s van je producten. Zo geef je de zoeker ook een visuele indruk van jouw bedrijf.
- Openingstijden: Laat zien wat de openingstijden van je bedrijf zijn. Geef ook aan met welke feestdagen jouw bedrijf wel of niet open is, zodat de zoeker niet voor verrassingen komt te staan bij aankomst bij jouw winkel.
- Producten: Voeg je assortiment toe en leidt ze naar de productpagina op jouw website. Zo geef je gelijk al een inkijkje in jouw assortiment!
- Reviews: Verzamel reviews voor jouw bedrijf en reageer op ze, zowel negatief als positief. Tuurlijk hoop je dat klanten positieve reviews achterlaten waarin je ze kan bedanken voor hun lovende woorden, maar er kunnen ook negatieve reviews tussen zitten. Hierbij is het belangrijk dat je reputatieschade beperkt door hierop te reageren. Er zijn verschillende manieren hoe je dit aan kan pakken.
Wil jij weten hoe we lokale SEO voor jouw bedrijf in willen zetten? Kom in contact! Als SEO-specialist bespreek ik het graag met je.
Vertoningen in de lokale SEO kaart
Binnen Google wordt er vaak een kaart vertoond met de top 3 bedrijven in de regio. Dit noemen we een rich snippet: Een zoekresultaat met extra opmaak. Deze kaart, of hoe we hem ook wel noemen, ‘local pack’, verschijnt vaak boven de normale zoekopdrachten. Daarom is het belangrijk dat je bedrijfsprofiel goed geoptimaliseerd is, zodat je hier goed vertoond wordt. Zo is er voor onze klant Weusthuis Makelaardij, een makelaar met vestigingen in Almelo, Tubbergen, Denekamp, Oldenzaal en Losser, ook gebruik gemaakt van lokale SEO. Hieronder is te zien dat Weusthuis bovenaan vertoond wordt in de local pack bij de zoekterm ‘makelaar denekamp’. Zowel organisch als betaald.
Lokale SEO pagina's
Aangezien potentiële klanten vaak zoeken naar een product of dienst in combinatie met een plaatsnaam (ruim 45% van de zoekopdrachten in Google zijn lokaal), kan je hierop als bedrijf handig gebruik van maken. Hierop is dus ook ingespeeld met Weusthuis. Omdat het bedrijf meerdere vestigingen heeft en huizen verkoopt in verschillende plaatsen, zijn er ook speciale pagina’s ingericht per plaatsnaam. Hieronder is te zien dat naast de homepage, ook de plaatsnaam-pagina wordt vertoond op het zoekwoord ‘makelaar Denekamp’. In dit geval wordt de website dus vertoond met twee zoekopdrachten in plaats van één. Hierdoor neemt de website dus meer ruimte in beslag in de zoekresultaten en is de kans op een doorklik hoger. Daarnaast wordt het persoonlijker voor de zoeker, aangezien de pagina’s meer matcht met de zoekopdracht.
Hoe bouw je een lokale SEO pagina op?
Het is belangrijk dat je jouw zoekterm in de volgende elementen terug laat komen:
- Plaatsnaam zoekterm in URL
- Plaatsnaam zoekterm in de Titel
- Plaatsnaam zoekterm in H2
- Links vanuit andere pagina’s
Zorg ervoor dat de content aansluit op jouw doelgroep en dat je antwoord geeft op de vragen van de zoeker. Probeer het zo goed mogelijk te personaliseren naar de zoekterm van de zoeker. Hieronder zie je hoe dit bij Weusthuis is gedaan, met een foto van de vestiging en een afbeelding van alle vestigingen in Twente. Zorg er ook voor dat de pagina een duidelijke call-to-action heeft zodat de zoeker gelijk tot conversie over kan gaan.
Lokale SEO pagina's inzetten voor een SEA-campagne
Ook geven de lokale SEO pagina’s je de mogelijkheid om je advertentiecampagne specifiek te targeten op je doelgroep. Doordat de landingspagina relevanter is voor de zoekopdracht, zal de zoeker ook eerder overgaan tot een conversie. Dit bespaart je dus advertentiebudget en zorgt ervoor dat je advertentiecampagne meer omzet oplevert.
Jouw Lokale vindbaarheid verbeteren met lokale SEO
Onze experts helpen je graag verder bij het bepalen van de beste lokale SEO strategie voor jouw bedrijf. Wij kijken samen met jou mee waar er kansen liggen binnen de regio van jouw doelgroep. Neem vrijblijvend contact met ons op en zie hoe je jouw lokale vindbaarheid kan verbeteren voor jouw bedrijf