“In dat baaitje is het water kraakhelder”, “dat is een leuk restaurantje, daar moeten we zeker een keer heen”, “morgen eten we TikTok-pasta” én “dit moet je doen als je niet goed kan slapen met de warmte”: Dit zijn zomaar een aantal uitspraken van mijn vriendin het afgelopen half jaar en tijdens onze zomervakantie. Don’t worry, zo jong is ze niet. Maar TikTok zorgt wel voor deze uitspraken.
We vermeldden eerder al eens dat TikTok niet enkel interessant is om een hele jonge doelgroep te bereiken, maar het platform maakt de afgelopen tijd enorme sprongen in functionaliteit. TikTok wordt namelijk niet enkel gebruikt voor entertainment, maar een grote jonge doelgroep gebruikt het als zoekmachine: Van gerechten tot aan mode, van tips en tricks tot aan het ontdekken van leuke hotspots in steden.
Zo Googlet 40% van de jongeren onder de 24 jaar niet naar een lunchplek, maar TikTokken ze om deze te vinden (Is dit al een werkwoord? 😉). Een heuse verandering in het online landschap.
Visueel en ‘to-the-point’: Basis voor succes TikTok?
Dat de jongere doelgroep TikTok aantrekkelijk vindt is natuurlijk niet zo maar uit de lucht komen vallen. De kracht van TikTok ligt in mijn ogen vooral bij het visuele aspect, video’s. Jongvolwassenen consumeren dit nou eenmaal meer dan andere generaties.
Vooral de manier hoe video’s aangeboden worden op het platform zorgt ervoor dat het aantal gebruikers van de app alsmaar groter wordt. Deze video’s zijn kort (gemiddeld onder de minuut) en ‘to-the-point’. Het doorscrollen of scannen van blogs, op zoek naar lekkere gerechten hoeft niet meer. Deze korte en krachtige video’s zorgen ervoor dat boodschappen blijven hangen en het platform boeiend is. Een match made in heaven met de korte spanningsboog van Generatie Z.
Dat alles in combinatie met de focus op de video, of het product of dienst, in plaats van de focus op de maker zorgt ervoor dat de engagement ratio’s op het platform het dak doorschieten.
Slim algoritme dat aansluit bij zoekopdrachten en interesses
Onderzoek laat zien dat de zoekopdrachten binnen het platform zowel specifiek (Nike Air Force 1) dan wel breder (ideeën voor diner) kunnen zijn. Het algoritme van TikTok is erg sterk en biedt daardoor gepersonaliseerde content binnen handbereik. Zo vindt de visueel ingestelde doelgroep dat wat zij zochten.
Naast dat TikTok dus een uitstekende zoekmachine is voor allerlei zaken, biedt het ook enorme kansen als converterend inspiratieplatform. Op basis van bekeken video’s worden er namelijk soortgelijke video’s voor geserveerd, waardoor de aangeboden content aansluit bij persoonlijke interesses. Daardoor blijft de doelgroep niet enkel op het platform actief, maar is eerder geneigd actie te ondernemen, zoals het doen van een aankoop. Zo geeft 49% van de gebruikers aan wel eens een aankoop te hebben gedaan via TikTok.
Het sterk persoonlijke algoritme in combinatie met het soort content maakt het voor merken mogelijk om producten of diensten onder de aandacht te brengen. Door het juist uitlichten van USP’s middels de krachtige video’s wordt snackable content opeens ook erg converterend.
Neem bijvoorbeeld Cloudpillo. Dit jonge bedrijf geeft aan dat 90% van de omzet binnen wordt gehaald door video. Wekelijks plaatsen zij content op TikTok en Instagram Reels. Deze content is juist niet commercieel, maar biedt tips & tricks. Een échte reden om het merk te gaan volgen dus. Dat dit converterend werkt blijkt wel, zo is het van belang om je als merk te binden met de doelgroep op het platform. Wordt dus echt leuk gevonden als bedrijf en biedt meerwaarde voor jouw doelgroep.
Dat kan op allerlei manieren, zoals het bieden van informatieve content bij Cloudpillo. Of het aanbieden van vermakelijke content waarin de doelgroep zich kan identificeren. Zoals bij onze opdrachtgever Gerrit Vossers/ POAH.nl (Da’s mien merk!). Ook deze content draagt voornamelijk bij aan de omzet in de webshop.
TikTok vs. Google: Waar gaan we zoeken?
Dat TikTok dus veel meer is dan enkel een entertainment platform is wel duidelijk. Het tech-bedrijf maakt immers grote stappen, vooral op het gebied als zoekmachine. Maar moeten we rekening houden dat TikTok Google écht gaat bedreigen? En moeten we beginnen met een SEO-strategie op het platform?
Google heeft enorm marktaandeel: elke minuut worden honderden miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd via de apps van Google. Als TikTok daar een groter aandeel in krijgt, kan dat grote gevolgen hebben, niet alleen voor Google zelf, maar ook voor merken die in contact willen komen met een jonger publiek. Grote kansen voor merken of bedrijven dus. .
Onlangs begon TikTok te experimenteren met gekoppelde zoekwoorden in de comments en beschrijvingen van de video. Door het noteren van bepaalde zoektermen werden aan de kijkers soortelijke content voorgeschoteld. Het platform is zich dus zeker bewust van het feit dat het als zoekmachine wordt gebruikt.
Het lijkt misschien raar, maar door alle ontwikkelingen (zowel aan de kant van de gebruiker als die van TikTok) is de kans best aanwezig dat het snelst groeiende sociale platform ter wereld andere vormen gaat aannemen.
Mijn advies: Start vandaag nog met jouw aanwezigheid op TikTok, voordat jouw concurrenten je voor zijn. Experimenteer, adverteer op TikTok, houdt trends in de gaten en bouw een relatie op met jouw doelgroep.
Want oordeel zelf: De resultaten in TikTok liegen er niet om, toch? De baaitjes zijn écht helder!